Datalogger project

Maar dat lukt beslist nog wel...

Re: Datalogger project

Postby eriksl » Fri Jan 30, 2015 9:21 am

Zeker weten, alleen lang niet zo makkelijk toe te passen als de enc28j60 (bedraad ethernet), er zit al een hele IP stack in die niet helemaal bug-vrij is en daar heb je dus helaas geen invloed op en de data-uitwisseling gaat over UART met AT-commando's (net als vroeger met modems), dat maakt het ook niet eenvoudiger. Ook in de AT-implementatie zitten wat bugs. En doordat je een UART moet gebruiken zit je meteen vast aan een kristal. Met de SPI-interface van de enc28j60 heb je die ellende allemaal niet (al zitten daar ook wel wat bugs in).

Ik moet wel zeggen dat sinds ik m'n projectjes met ethernet uitrust (vooralsnog alleen nog bedraad dus, binnenkort ook wlan), dat ik wel gedoe kwijt ben. Eerder heb ik I2C en USB (software) interfaces gebruikt. Daarvoor moet je toch altijd op korte afstand "iets" hebben staan als interface naar je netwerk (en dat zal dan meestal een pc zijn). De I2C implementatie die ik gebruikte op de ATtiny's (USI) is helaas niet 100% betrouwbaar, maar meestal gaat het wel goed. De USB implementatie in software is echt minder betrouwbaar door de zeer minimale implementatie, als er zomaar "iets" gebeurt op de USB bus wat niet voorzien is, dan hangt alles, vaak ook inclusief host. Je houdt ook erg weinig flash ruimte over. Maar op zich is het idee wel gaaf. Daarentegen heb ik, na wat workarounds voor de bugs in de enc28j60 ;) nu iets wat goed betrouwbaar is, draait al maanden zonder problemen en wordt elke minuut uitgelezen.
eriksl

Postby TheoAms » Tue Apr 14, 2015 9:51 pm

Hallo Erik,

Mocht je nog opzoek zijn naar een wireless oplossing, dan is mogelijk de WiPy iets voor jou. De WiPy is een in python programmeerbare ontwikkelkit voor de TI CC3200.
Ultra low power en eenvoudig in gebruik. zie https://www.kickstarter.com/projects/wi ... escription
TheoAms

Postby eriksl » Wed Apr 15, 2015 10:00 am

Dat is precies niet waar ik naar op zoek ben ;)

Ik heb een hekel aan Python, high-level, en "eenvoudig in gebruik".

Ik maak dingen liever zelf en dan goed. Alles voor een paar dollars vind ik ook een uitdaging, voor genoeg geld kun je alles krijgen, dat is geen uitdaging.
eriksl

Previous

Return to Mijn schakeling werkt nog niet...