LCD sherm werkt niet

Maar dat lukt beslist nog wel...

Postby jan.lichtenbelt » Wed Oct 16, 2013 12:00 am

Beste mensen,

Zoiets eenvoudigs als een nieuw LCD scherm (2x16 tekens) aansturen stelt mij voor raadselen.
M.b.v. een microchip stuur ik een LCD scherm aan met de standaard aansluitingen D4-D7, RW en E.
Ik gebruik standaard de EB006 board van MatrixMultimedia, die standaard subD9 connectoren hebben. Hierin zitten de D4-D7, RS en E op pinnen 1-6 en pin 9 is GND. Het LCD board EB005, heeft nog een 5V nodig. Zo ver zo goed.
Nu heb ik van ELKETOR 2 LCD schermen TC1602C gekocht. Hier zitten de aansluitingen iets anders: D4-D7 pinnen 11-14, RS pin4 en E pin6. Veder pinnen 1,7-10 GND en pinnen 2,15 5Volt (Pin3 variable spanning en pin 16 330 Ohm serieweerstand). Nu wil ik deze nieuwe LCD scherm aansturen met de microchip op het EB006 board. Dus een verloop gemaakt van de subD9 naar de 16 pins connector van de LCD TC1602C. Echter wat ik ook doe, het werkt niet.
De signalen op de twee LCD schermen staan hieronder. LCD1 = Matrixmultmedia en LCD2 is TC1602C. De signalen D4 en E (voor beide gelijk) zijn gegeven.

Wat is er aan de hand?

Vast bedankt voor jullie hulp

Groetjes

Jan Lichtenbelt
Attachments
LCD-D4-1.jpg
LCD-D4-2.jpg
LCD-E-1.jpg
jan.lichtenbelt

Postby msilvius » Wed Oct 16, 2013 12:00 am

Ik zie twee dingen.

Ten eerste zie ik dat je in je 2e scopebeeld vreemde pulsen hebt.
Ik zie op alle scopebeelden pulsen van 5 volt, maar in beeld 2 zijn er 3 nivo's, te weten nul volt, 5 volt en 4 volt.
Die pulsen van 4 volt zijn heel kort (0.1 milli seconde) in vergelijking met de 5 volt "pulsen".
(tussen aanhalingstekens want volgens mij zijn de pulsen die die naar nul gaan maar daar ben ik ff niet zeker van)
Dat ziet er opmerkelijk uit en vergt dus nader onderzoek.
Overigens zie ik ook zulke korte pulsen in het 3e scopebeeld, maar daar weer 5 volt.

Verder krijg ik als ik een google doe naar dat displaytype veel virusmeldingen (kan ook aan de scanner liggen), maar ook een enkel velletje datasheet (klik!) (met recht die naam dus).
Daarop is te zien dat er een valkuil zit in dat ding.
Het schijnt namelijk gangbaar te zijn dat de aansluitingen van zulke LCD's links boven de LCD zitten als je die in de normale lees stand bekijkt.
Maar het word niet zo op de datasheet afgebeeld.
Daar is je aansluiting links onder van je scherm geplaatst.
Maar de volgorde van de pinnen is daarmee wel veranderd.
Die gaan van RECHTS naar LINKS, en das een levensgrote valkuil, ik weet niet of er een opdruk is op die print die de pinnen identificeert.

Dus heb je die volgorde ook aangehouden ?

Overigens wist ik waar ik naar moest kijken wat dit betreft, omdat dit soort displays veel gebruikt worden met Arduino projecten en je dit daar regelmatig voorbij ziet komen.'
msilvius

Postby jan.lichtenbelt » Thu Oct 17, 2013 12:00 am

Beste MSilvius,

Bedankt voor het mee denken. Ik heb lang gezocht, maar zoals wel vaker is het antwoord eenvoudig. Ik had de pin R/W (read/write) zwevend, naar het schema van ELEKTOR Modulaire Link, (sept-okt 2013), zie ook http://www.elektor.nl/forum/forum/algemene-forums/elektronica-algemeen/modulaire-hf-link.2570107.lynkx.

Echter het blijkt essentieel dat die aan GND ligt. Dan werkt alles goed.

Groetjes

Jan Lichtenbelt
jan.lichtenbelt

Return to Mijn schakeling werkt nog niet...