accubeschermer

Maar dat lukt beslist nog wel...

Postby thiwi » Sun Sep 29, 2013 12:00 am

ik heb van de week de accubeschermer gebouwd. Alleen werkt deze nog niet helemaal.

op het moment dat ik de knop in drukt, schakelt het relais wel over, maar als ik de knop los laat, gaat het relais weer uit.
Na wat meten blijkt dat de de uit van de opamp continue op hoog blijft staan. dit terwijl de accu op 12,7 volt staat. Draaien aan de potmeter geeft geen verschil.

Wat ik ook raar vind is dat er in de schakeling gesproken word over 5v relais, maar dat hij geschakeld word met de 12v van de accu. Voor zover ik het begrijp, klopt dat ook met wat er zou moeten gebeuren in het schema, maar vind het alleen wel wat vreemd.

Iemand enig idee wat mijn fout zou kunnen zijn?'
thiwi

Postby petrus bitbyter » Sun Sep 29, 2013 12:00 am

Je eerste fout is dat je niet vermeldt in welk nummer die accubeschermer staat

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby thiwi » Mon Sep 30, 2013 12:00 am

Er stond een link bij naar de schakeling in de elektor, alleen die deed het niet. Nu wel.
hij stond in: Elektor nummer 549, juli/augustus 2009
thiwi

Postby nieuw 2 » Mon Sep 30, 2013 12:00 am

Ook nu zal je link niet veel waarde hebben. De meeste forum gebruikers gaan het nummer echt niet downloaden.

Ik ben momenteel op mijn werk en heb dus geen inzage in mijn verzameling. Straks kan ik verifiëren hoe het in de haak zit.

Een 5V relais is nochtans niet zo uitzonderlijk. Veel kans wordt het relais gestuurd vanuit het 5V deel van de schakeling. De spanning die er mee geschakeld wordt heeft daar niks mee te maken. Een 12V relais zou problemen kunnen opleveren als de batterij te ver ontladen is. Ik ga er deze namiddag het schema eens bij nemen.

EDIT: Het betreft dus de schakeling op blz 103 van het dubbelnummer 2009.
Welke spanning meet je tussen pen 3 en pen 4 van de opamp? Als het goed is, zou dit 5V6 moeten zijn of toch heel dicht in de buurt. Is dit ongeveer 0.6V, dan is de zenerdiode waarschijnlijk verkeerd geplaatst.
nieuw 2

Postby thiwi » Mon Sep 30, 2013 12:00 am

Nieuw 2
Welke spanning meet je tussen pen 3 en pen 4 van de opamp? Als het goed is, zou dit 5V6 moeten zijn of toch heel dicht in de buurt. Is dit ongeveer 0.6V, dan is de zenerdiode waarschijnlijk verkeerd geplaatst.

Daar meet ik netjes 5,6V en tussen 2 en 4 meet ik 5,8V. Dus theoretisch zou hij mijn inziens niet hoog moeten zijn. Enig idee wat ik dan nog fout gedaan kan hebben?
thiwi

Postby nieuw 2 » Tue Oct 01, 2013 12:00 am

Is het juiste relais gebruikt? Dit moet een bistabiel type zijn.

Hoe reageert de opamp als je bij de potmeter de weerstand naar 12V weg neemt? Hoe reageert de opamp als je de weerstand naar 12V terug plaatst en deze naar massa weg neemt?

Al geprobeerd de opamp te vervangen?

Loop alle verbindingen nog eens na. Heb je een geëtste print gemaakt, een breadboard of een gaatjesprint? Print het schema af en doorstreep de verbindingen die ge gecontroleerd hebt.

Controleer je solderingen.

We kennen je achtergrond niet. Mogelijk weet je het wel, maar toch even voor de zekerheid. De nummering van het IC is pen 1 links onderaan. Aangeduid met een bolletje of een inkeping van het IC. Naar rechts hebben we dan 2,3 en 4. We tellen dan voort aan de andere kant van rechts naar links. 5, 6, 7 en 8.
nieuw 2

Return to Mijn schakeling werkt nog niet...