elektor labvoeding 2012

Maar dat lukt beslist nog wel...

Postby vinnie411 » Thu Aug 08, 2013 12:00 am

Hoi, heb eindelijk mijn labvoeding bouwpakket binnen en dus meteen aan de slag. Gaat dus over: Processorgestuurde labvoeding 30 V/3 A (120515-71)
Kon nog geen actief topic hierover vinden.
Nu ben ik wel zover dat ik hem voor het eerst ging aanzetten, je moet dan gelijk beginnen met de callibratie.
Hierbij moet je via de encoder de uitgangspanning op 1,000V zetten.
Dus mijn fluke meter erop en draaien maar....
Nu weet ik niet wat nu de bedoeling was maar ik moet 2 rondjes draaien om ongeveer 1mV omhoog te gaan. In dit tempo is de encoder al versleten na de callibratie, en heb ik rsi.
Tevens viel het mij op dat de + en - verwisseld zijn, nu is dat opzich geen probleem omdat ik de draden op de bussen nog niet vast heb zitten en kan ze dus gewoon kruislings solderen, maar misschien speelt er toch wat anders.
Wie heeft deze nog meer gebouwd en wie heeft er een oplossing of antwoord voor mijn problemen.
Vincent
vinnie411

Postby frummeltje » Fri Aug 16, 2013 12:00 am

Voor mij is het weer een tijdje geleden dat ik dit bouwpakket in elkaar heb gezet.

Het enigste probleem waar ik tegen aan liep was een LCD display met een reflecterende folie aan de achterzijde.
Waardoor de achtergrondverlichting niet geheel tot zijn recht kwam.

De problemen die je omschrijft, heb ik niet ervaren.
Een negatieve spanning op de uitgang, dat kan natuurlijk wel, tot D15 in geleding komt.

Als je echt rare problemen hebt en niets regelt, controleer dan eerst het bandkabeltje, of dat juist op de basis print is geprikt.

Zit dat goed en je hebt tekst/letters op het display staan en de problemen blijven.
Dan wordt het natuurlijk wat lastiger en zal de schakeling doorgemeten moeten worden.

Een pasklaar antwoord op het probleem is er niet, daar is de schakeling een tikkeltje te complex voor.

Leon
frummeltje

Postby vinnie411 » Tue Aug 20, 2013 12:00 am

Display werkt naar behoren en de encoder denk ik ook.
Met wat voor stap grote ga je normaal omhoog? Elke tik 1mA? Ik moet echt 2 complete rondjes draaien om 1mA omhoog te gaan. Zal dan een uurtje ofzo moeten draaien om op 1V uit te komen.
Zal van de week wat meer metingen gaan doen.
vinnie411

Postby frummeltje » Tue Aug 20, 2013 12:00 am

In Cal 1 is een hele omwenteling ongeveer 50mV

Leon
frummeltje

Return to Mijn schakeling werkt nog niet...