K-Line

Maar dat lukt beslist nog wel...

Postby bmwtouring » Fri Jun 21, 2013 12:00 am

Oke in navolging op mijn CANBus-project ben ik er achter gekomen dat teveel motorfietsen nog steeds geen CANBus bezitten (komt wel...dit weet ik zeker!) en indien ze dit wel bezitten is de aanschaf van de motor zo duur dat men er geen hobby elektronicus aan wil hebben snuffelen! Geef ze eens ongelijk!

Maar goed het idee is nu om via de DLC connector van een Honda motorfiets ECU en sensordata te lezen. Diverse draadjes op internet met allerlei leuke chips, maar de uitdaging bij een Honda is weer dat ze lekker afwijken van de standaard ISO 9141/2.

Kortom en wat nu? Het idee is om de ECU data om te zetten van de K-line naar RS232. Mijn vermoeden is dat dit via een TTL naar RS232 oplossing kan, echter de Voltages van de K-line zijn anders dan van TTL.

TTL gaat van 0V tot 5V en K-Line van 0V tot 12V.

En zijn er voldoende draadjes? Jazeker wel! Heb ik ze gelezen...ow ja vast de meeste! Maar mij gaat het mede om het lerend vermogen en te kijken waarom welke componenten gebruikt worden.

Kortom ik dacht weer een leuk projectje....
bmwtouring

Een eerste schema (met dank aan Didier!)

CD4007 ipv een L9637. Dit om de voltage niveau te converteren en het signaal te inveteren.

R2 is een Pull-up. Blijkbaar noodzakelijk om het signaal echt hoog te trekken.

MAX232 verhaal is zelfde als bij mijn CANBus project en de 7805T ook. Dit om de 12V om te zetten naar 5V.

Wat denken jullie? Zien jullie iets waar ik om zou moeten denken?
Attachments
KLINE-v01.jpg
bmwtouring

Postby nieuw 2 » Fri Jun 21, 2013 12:00 am

Waarom geen MAX233 ipv MAX232? 1 condensator van 1µ volstaat dan.

Ik zou de rest allemaal SMD maken. Het kan dan mooi compact.
nieuw 2

Het doel voor mij is nu niet om een minimalistisch ontwerp te maken, maar eentje die technisch werkt. Zie het als prototyping. In een later stadium kan ik altijd het ontwerp nog naar SMD omzetten.

Met de condensatoren bij de MAX232 (enige verschil zoals ik nu kan zien met de MAX233) is de MAX232 nog steeds goedkoper dan de MAX233 Maar even zonder gekheid: ik heb niet de middelen om SMD goed toe te passen.

Ben al blij dat ik mijn eigen PCBs kan frezen (ook SMD) alleen heb geen reflow oven etc...etc.. En ben gewoon een DIP-per

Maar is mijn ontwerp echt fout? Functioneel- en componenttechnisch gezien?'
bmwtouring

Postby nieuw 2 » Fri Jun 21, 2013 12:00 am

Voor 90% van SMD heb je absoluut geen speciale apparatuur nodig. Ik soldeer 99% van mijn SMD's met de soldeerbout. Beitelpuntje van 0.8 en goed soldeer van 0,4mm dik. Weerstandjes, condensatoren en ledjes 0603 (1.6mm * 0.8mm) formaat is geen probleem. Wel onder een vergrootglas en heel systematisch werken. Niet alles op tafel en we vinden het daarna nog wel. Een weerstand komt pas uit het doosje als hij geplaatst wordt.

Wat de IC's betreft is SOIC, TQFP (pitch 0.8mm) of een FT232RL (SSOP pitch 0.65mm) geen probleem.

Met een reflow oven zal je alleen tijdwinst maken als gebruik kan maken van een stencil om je soldeerpasta te verdelen. Het handmatig doseren van de pasta is minder eenvoudig dan handsolderen met flux toevoeging en gebruik van litze.

Waarschijnlijk zal het frezen van printen eerder een beperkende factor zijn dan het solderen zelf.

Of deze schakeling kan werken, zal je zelf moeten testen.'
nieuw 2

Return to Mijn schakeling werkt nog niet...