PIC Microcontrollers

Maar dat lukt beslist nog wel...

Postby omberto » Sat May 18, 2013 12:00 am

Hallo, ik heb een vraag over het boek "PIC Microcontrollers - 50 projecten voor beginners en experts " In het boek wordt beschreven over een aansluiting van de programmer op een seriele verbinding of rs232. Deze 2 verbindingen zijn niet aanwezig op mijn laptop.
Kan ik ook een kabel gebruiken van seriele naar usb aansluiting.
Ik ben net gestart met het uitproberen van deze voorbeelden die in het boek staan. Ik ben dus nog maar een beginneling. Wie heeft hier ervaring mee en wie kan mij helpen met dit probleem .
Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
omberto

Postby nieuw 2 » Sat May 18, 2013 12:00 am

Mogelijk werkt het met een USB=>RS232 converter. Het is echter niet zeker. Hangt er van af op welke wijze de chip geïntegreerd is en welke signaal niveau's de programmer gebruikt.

Om het nog wat complexer te maken. Een oplossing die werkt op computer A, werkt daarom nog niet op computer B. Er zijn heel veel parameters in het spel. Ander moederbord, ander OS kan voldoende zijn.

Ik denk dat je voor de prijs van een goede USB/RS232 kabel al een USB PIC programmer op de kop kan tikken. Bijvoorbeeld een PICKIT 2 kost bij Farnell krap 40€ excl BTW en verzending (geen verzendingskost boven 50€, bestelling via mail) een PICKIT 3 kost je iets meer (56,61€ excl). Dit zijn producten van Microchip zelf en je bent zeker dat ze werken. Moet je enkele verschillende kabels proberen, ben je waarschijnlijk meer kwijt.

Persoonlijk zou ik voor de 3 gaan. Is de meest recente van de 2. Wat de verschillen zijn, kan je zelf wel nagaan.'
nieuw 2

Postby martienv » Wed May 22, 2013 12:00 am

Hoi Omberto,

Ik gebruik een gewone USB naar RS232 kabel.
In combinatie met WISP programmer werkt dit prima.
martienv

Postby bmwtouring » Sun May 26, 2013 12:00 am

Hallo Omberto,

Ik heb de PICKitv2 en werkt prima en ben nog geen beperkingen tegen gekomen t.o.v. de PICkitv3. Deze werkt met USB en ook op een laptop.

De PICKitv2 werkt voor Microchip IC's uitstekend vind ik zelf (uiteraard slechts mijn eigen mening) Een voordeel is dat hij ook low voltage kan programmeren en "in-Circuit".

Mogelijk heb je hier iets aan...
bmwtouring

Postby wielklem » Thu Jun 13, 2013 12:00 am

Hallo Omberto,

Ik heb de PICKitv2 en werkt prima en ben nog geen beperkingen tegen gekomen t.o.v. de PICkitv3. Deze werkt met USB en ook op een laptop.

de PICkit2 heeft niet de ondersteuning voor veel van de nieuwere controllers. Voor de basis 16c, 16f 18f is deze goed te gebruiken, maar voor nieuwere controllers heb je grote kans dat deze niet herkend worden.
wielklem

Return to Mijn schakeling werkt nog niet...