microcontroller

Maar dat lukt beslist nog wel...

Postby henk huuskes » Tue Apr 09, 2013 12:00 am

Hallo,

In de jaren tachtig heb ik een sterrenkijker gebouwd. In de jaren negentig wilde ik deze sterrenkijker besturen d.m.v. stappenmotoren met microcontroller (8052AH basic). De stappenmotoren heb ik gekocht en het compuboard nagebouwd uit het boek “compactcursus MCS-51”. De bijbehorende eprom, met monitorprogramma, heb ik gekocht bij elektuur evenals de diskette met bijbehorende communicatieprogramma’s zoals V25com enz.
Begin deze eeuw had ik een goed werkend systeem. De stappenmotoren draaiden naar behoren en ik kon deze aansturen d.m.v. een joystick. Het programma had ik geschreven in machinetaal. Ideaal aan dat systeem was dat het een combinatie was tussen basic en machinetaal. Het machinetaal programma had ik nodig om de nodige aantal stappen van de stappenmotor te kunnen halen het basic programma was handig voor het uit laten voeren van berekeningen. De machinetaalroutines waren opgenomen in het basicprogramma d.m.v. dataregels. Vanwege tijd gebrek ben ik toen niet verder gekomen.
Nu, tien jaar later, wil ik de draad weer oppakken maar krijg het systeem niet meer aan de praat. De communicatie met het compuboard gaat niet goed. Dit ligt waarschijnlijk aan het monitorprogramma, maar weet het niet zeker. Wil ik een hex programma laden dat wordt de eerste regel op het scherm gezet en vervolgens komt “error in file download” op het scherm te staan. Als ik de resetknop indruk komen er wel enkele onbekende karakters op het scherm te staan maar vooral spaties. De proef met het luidsprekertje heb ik gedaan maar zonder positief resultaat.
Mijn vraag is: kan iemand mij helpen, eventueel na betaling, aan een eprom met het bedoelde monitor-programma. De eprom moet van het type 27256 zijn. Of heeft iemand misschien een andere suggestie om het systeem weer aan de praat te krijgen?

Het systeem, inclusief de controller, zijn sterk verouderd. Misschien is het verstandig een nieuwe microcontroller, voor hetzelfde doel, te bouwen. Wat zou een verstandige keuze zijn??

Ik ben geen elektrotechnicus en heb ook geen scoop. Kan wel eventuele metingen uit laten voeren.

Wie kan mij helpen?

Groetjes, Henk
henk huuskes

Postby petrus bitbyter » Wed Apr 10, 2013 12:00 am

Wordt in dat boek niet hetzelfde board gebruikt dat in het septembernummer van 1991 heeft gestaan? Ik zou verwachten dat code van de monitor wel op de floppy zou staan. Iets van EMON52.HEX. Dat is dan zover ik weet wel het monitorprogramma zonder de BASIC. De BASIC versie zat in elk geval oorspronkelijk in de 8052-AH-BASIC en was mask ROM. Die kan natuurlijk ook stuk maar zal niet langzaam zijn data verliezen wat met een EPROM wel kan gebeuren. Ik zal even moeten spitten maar ik denk dat ik wel een voor 27256 met EMON52.HEX kan zorgen. Kijk in elk geval ook even of er bestanden met .BIN of .HEX op het schijfje staan.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby henk huuskes » Thu Apr 11, 2013 12:00 am

Klopt, die bestanden staan op de floppy. Volgens mij was het zelfs mogelijk om de controller te gebruiken als eprom programmer. Ik heb dat toen ook geprobeerd, maar heeft geen bruikbare eprom opgeleverd. Daarom heb ik die toen gekocht bij elektuur.
Volgens mij stond de eerste microcontroller die ik heb gemaakt in het novembernummer van elektuur uit 1987. Deze had een printnummer eps 87192A. De tweede die ik heb gemaakt, compleet met uitbreidingsprint, stond beschreven in het door elektuur uitgegeven boekje “Kompaktkursus MCS-51”. De eprom die gebruikt wordt in de laatste microcontroller is een 27C256.
Als ik de microcontroller opstart, op de resetknop druk, en vervolgens op de spatiebalk geeft de controller allerlei vreemde karakters. Soms komt er Emon52 te staan of versie… of 1992. Dus de communicatie tussen computer en controller is er wel.

Ik zou het zeer op prijs stellen als u mij nog een eprom met het monitorprogamma EMON52 zou kunnen leveren.

Met vriendelijk groet,
Henk Huuskes
henk huuskes

Postby nieuw 2 » Fri Apr 12, 2013 12:00 am

Lijkt me te wijzen op een baudrate probleem en/of een probleem met de RS232 niveaus. Gebruik je een RS232=>USB converter? Zit er een MAX232 in de schakeling? Mogelijk zijn de condensatoren verouderd.Met een scoop kan je nagaan of het signaal de vereiste niveaus haalt. +5V voor een 0 en -5V voor een 1 zou voldoede moeten zijn. Liever richting +12V en -12V.

Je kan volgens mij het beste proberen met een oude PC met DOS als OS. Heb je geen DOS meer? Een oude Windows 95/98 of ME heeft ook nog DOS aan boord. Vanaf 2000 en XP is Windows geen schil meer rond DOS en wordt het DOS gedeelte minder bruikbaar.
nieuw 2

Re: microcontroller

Postby appelblauw » Thu Mar 12, 2015 3:46 pm

Op mijn werk heb ik een oud trainingstoestel voor piloten gedemonteerd.

Het toestel was gebouwd rond een commodore 64 en een elektuurbord 'eps 87192'.
Kan er iemand me informatie over die bordje toesturen. en evt software om het aan te sturen?

Dit topic is mijn enige referentie naar die bordje, dus sorry dat ik hier 'inbreek'

Dank bij voorbaat

koen
appelblauw

Postby arjen h. » Mon Mar 16, 2015 8:40 am

Eps 87192 is van het 8052 BASIC-compuboard uit november ’87.

Deze uitgave heb ik niet.
Mocht je het artikel willen, dan zou je een mail naar Elektor kunnen sturen.
Of even wachten op de dvd 1980-1989.

Als ik het goed heb dan is er ook een boek over dit bordje en er is een kans dat ik die nog thuis heb liggen.
Attachments
1992-microcontrollers-mcs-51-familie-steeman-elektuur-26006259.jpg
1992-microcontrollers-mcs-51-familie-steeman-elektuur-26006259.jpg (14.95 KiB) Viewed 2916 times
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby appelblauw » Mon Mar 16, 2015 11:12 am

thanks,
en ja dit is inderdaad het bordje
appelblauw

Postby arjen h. » Wed Mar 18, 2015 9:26 pm

Boek heb ik niet meer, sorry.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby appelblauw » Thu Mar 19, 2015 6:07 pm

bedankt om te zoeken.
appelblauw

Return to Mijn schakeling werkt nog niet...