Hallo,
In de jaren tachtig heb ik een sterrenkijker gebouwd. In de jaren negentig wilde ik deze sterrenkijker besturen d.m.v. stappenmotoren met microcontroller (8052AH basic). De stappenmotoren heb ik gekocht en het compuboard nagebouwd uit het boek “compactcursus MCS-51”. De bijbehorende eprom, met monitorprogramma, heb ik gekocht bij elektuur evenals de diskette met bijbehorende communicatieprogramma’s zoals V25com enz.
Begin deze eeuw had ik een goed werkend systeem. De stappenmotoren draaiden naar behoren en ik kon deze aansturen d.m.v. een joystick. Het programma had ik geschreven in machinetaal. Ideaal aan dat systeem was dat het een combinatie was tussen basic en machinetaal. Het machinetaal programma had ik nodig om de nodige aantal stappen van de stappenmotor te kunnen halen het basic programma was handig voor het uit laten voeren van berekeningen. De machinetaalroutines waren opgenomen in het basicprogramma d.m.v. dataregels. Vanwege tijd gebrek ben ik toen niet verder gekomen.
Nu, tien jaar later, wil ik de draad weer oppakken maar krijg het systeem niet meer aan de praat. De communicatie met het compuboard gaat niet goed. Dit ligt waarschijnlijk aan het monitorprogramma, maar weet het niet zeker. Wil ik een hex programma laden dat wordt de eerste regel op het scherm gezet en vervolgens komt “error in file download” op het scherm te staan. Als ik de resetknop indruk komen er wel enkele onbekende karakters op het scherm te staan maar vooral spaties. De proef met het luidsprekertje heb ik gedaan maar zonder positief resultaat.
Mijn vraag is: kan iemand mij helpen, eventueel na betaling, aan een eprom met het bedoelde monitor-programma. De eprom moet van het type 27256 zijn. Of heeft iemand misschien een andere suggestie om het systeem weer aan de praat te krijgen?
Het systeem, inclusief de controller, zijn sterk verouderd. Misschien is het verstandig een nieuwe microcontroller, voor hetzelfde doel, te bouwen. Wat zou een verstandige keuze zijn??
Ik ben geen elektrotechnicus en heb ook geen scoop. Kan wel eventuele metingen uit laten voeren.
Wie kan mij helpen?
Groetjes, Henk