Zonnecel acculader/monitor

Maar dat lukt beslist nog wel...

Postby wouter222 » Mon Feb 25, 2013 12:00 am

Hallo iedereen,

Als GIP maak ik onder andere volgende schakeling:
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2010/juli-047-august...6572.lynkx
Er staat op bovenstaande webpagina vermeld dat ik een 4x16 LCD nodig heb. Ik heb dit display besteld en kom nu tot de conclusie dat mijn tekst niet volledig op het display raakt. De eerste 16 karakters worden weergegeven. In het Elektuur artikel zelf was er onduidelijkheid over het display, op het schema staat zelfs een 20x2 LCD.
Wanneer ik in de code van de PIC kijk (deze is gratis te bekijken/downloaden op de vermelde link), staat er bijvoorbeeld dat op rij 1 de tekst "Solar charger 1.0e " moet kunnen verschijnen. Dit zijn exact 20 karakters. (Er staan in de broncode nog twee spaties tussen e en " . Deze twee spaties tel ik bij de 18 karakters.)
Ik vraag me af of ik een fout maakte bij het aansluiten van het display of dat ik een groter LCD nodig heb? Denken jullie dat een 4x20 display voldoende is? Kan iemand eventueel eens de code van de PIC bekijken om de display grootte daaruit af te leiden?

Vriendelijke groeten
wouter222

Postby petrus bitbyter » Mon Feb 25, 2013 12:00 am

Deze link dus:
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2010/juli-047-augustus/zonnecel-acculader-monitor.1396572.lynkx
Hier staat al bij dat er een 4x16 display gebruikt wordt en geen 2x20 zoals in het schema. Maar in de sourcecode wordt 4x20 naar het display gestuurd. Dat is dus goed gezien. Aangezien de eerste zestien letters wel verschijnen, acht ik het buitengewoon onwaarschijnlijk - ik zeg niet graag onmogelijk, zelfs als ik dat eigenlijk wel bedoel - dat het display verkeerd aangesloten is.

Het hangt er nu een beetje van af wie waarmee jouw PIC16F877A heeft geprogrammeerd. Het kan zijn dat de software van door Elektuur verkochte PIC is aangepast voor een 4x16 display.

Indien niet, dan zijn er een paar mogelijkheden maar ik verwacht dat een 4x20 display het snelste werkt.

Een andere mogelijkheid is de auteur zien te bereiken en hem te vragen de code aan te passen. Dat zou via de Elektuur redactie toch moeten kunnen.

Uiteraard kun je ook zelf de broncode aanpassen maar daar heb je een HI-TECH compiler en C-kennis voor nodig. Met veel van die C-kennis zou je het programma ook voor een andere compiler kunnen omwerken. Heb je bovendien de nodige ervaring met assembler dan kun je ook daar nog heen. Deze laatste mogelijkheden zijn - laat ik zeggen - vooral theoretisch.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby wouter222 » Thu May 30, 2013 12:00 am

Bedankt voor de informatie, ik heb uiteindelijk een 4x20 display gebruikt. De schakeling werkt behalve dat de MOSFET tussen het zonnepaneel en de accu geleidt wanneer de PIC hiervoor geen stuurspanning geeft. De PIC geeft normaal gezien een spanning op de basis van de transistor. Deze transistor geeft dan op zijn beurt een signaal aan de laad-MOSFET om te geleiden.
Ik heb deze MOSFET IRF4905 reeds vervangen maar dit hielp niet. Ik meet op de gate van de IRF4905 in het laadgedeelte een spanning van iets minder dan 12V.
Ik heb de IRF4905 aangesloten als volgt: Gate Source Drain .
Zou het kunnen dat er nog ergens een klein foutje in de schakeling zit of hebben jullie tips zodat ik dit nog opgelost krijg?
wouter222

Postby tymenyel » Thu Jun 06, 2013 12:00 am

De IRF4905 is een P-channel FET. Het is gate drain source. De source moet aan de plus. Ook in deze FET zit een diode.

Groeten, Martijn.
tymenyel

Return to Mijn schakeling werkt nog niet...