unilab 04/2010

Maar dat lukt beslist nog wel...

unilab 04/2010

Postby Friedhero » Tue Nov 28, 2017 11:24 am

nog nooit een schakelende voeding gemaakt dus wou iets dat een grote kans had op direct werken. Helaas.

Ik had me gemist in ic2, een lm317 ipv lm337, de rode led bleef maar aan. Iets wat uiteindelijk een blowout gaf van C4, waarna ic2 en ic1 volgden. Ok, foutje. Alle ics en c4 vervangen (ongelofelijk priegelwerk) en de verbindingen doorgemeten. Niets leek kapot te zijn. P1 en P2 middenstand, de rest zoals in het artikel.

Ingangspanning is 27.6Vac, dat zou 36.2Vdc moeten geven over C1. Alleen meet ik daar 57Vdc. Ruimschoots buiten het veilige bereik van C1 (50V) Een andere trafo met iets minder spanning geeft 58Vdc. Veel tijd om iets na te meten is er niet want ik heb geen zin in nog een elco die poft.... De rode led blijft aan ook al is er geen belasting.De uitgangspanning is heel even14Vdc maar zakt snel naar 0V

Op een 2de print enkel met brug en elco meet ik 35Vdc, de verwachte waarde.

Wie heeft deze schakeling al eens opgebouwd en heeft er opmerkingen bij.
En heeft er iemand een idee wat die te hoge spanning op elco C1 veroorzaakte?
Friedhero

Re: unilab 04/2010

Postby petrusbitbyter » Sat Dec 02, 2017 12:12 pm

De LM137 en de LM337 verschillen niet zo veel van elkaar dat het deze knal kan verklaren. Als die veel te hoge spanning echt over de elco staat, wijst dat er op dat min van die elco niet aan massa maar aan de negatieve hulpspanning ligt. Hoe dat kan, laat zich op afstand moeilijk te verklaren.

petrus bitbyter
petrusbitbyter

Return to Mijn schakeling werkt nog niet...