Remake Actieve Subwoofer april/mei 1996

Transistoren, buizen, SACD, DVD-A

Postby m » Sun Feb 12, 2012 12:00 am

Hoi,

Ik zie dat het pootje van de luidspreker de baspoort gedeeltelijk afsluit. Dit kan van invloed zijn op de resonantiefrequentie van het systeem.

Verder ziet het eindproduct er fantastisch uit.
m

Postby testcase » Fri Mar 02, 2012 12:00 am

Als het pootje inderdaad de resonantiefrequentie beïnvloedt -en wie ben ik om dat in twijfel te trekken- dan moet ik aan de slag.

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ikzelf ook niet echt tevreden ben met het pootje dat de reflexpijp gedeeltelijk afschermt.

De pootjes zijn met bouten gemonteerd aan de kast. Daarvoor zijn op elke hoek van de kast gaten geboord en aan de binnenzijde inslagmoeren gemonteerd. (Overigens is de luidspreker op eenzelfde wijze bevestigd (inbusbouten+inslagmoeren).

Ik kan de pootjes dus losmaken en er een hoek vanaf zagen. Bijkomend voordeel is dat de subwoofer er ook nog mooier wordt. In het dagelijks gebruik zie je er echter niets van.
testcase

Postby testcase » Mon Feb 03, 2014 12:00 am

Eindelijk heb ik tijd gehad om de Hypex modules op een bodemplaat te monteren (na het nodige afmeten, boren en monteren. I.p.v. de box heb ik een dummyload samengesteld uit 35 vermogensweerstanden (5,6 ohm 8 Watt in een 5x7 matrix geeft precies 4 ohm).

En getest!

Ik krijg echter niet het maximale vermogen bij 20 Hz.

Toch maar eens verder meten.

Ik nu ook verdere ontwerpvoorstellen:
1. Audio DSP-board uit het januarinummer 2014 toepassen.
2. unbalanced-balanced converter met DRV134 bouwen om de symmetrische ingang van de Hypex module aan te sturen.
Attachments
Untitled-1.jpg
testcase

Postby msilvius » Tue Feb 04, 2014 12:00 am

Impedantie van X Ohm, is niet gelijk aan weerstand van X Ohm.
msilvius

Postby testcase » Tue Feb 04, 2014 12:00 am

Ik ben mij zeer van bewust van het feit dat een impedantie van X Ohm niet hetzelfde is als een Ohmse weerstand van X Ohm.

Ik had vooral behoefte om snel te kunnen testen en dan ga je niet het elektronisch analogon van een luidspreker berekenen en nabouwen.

Bedenk echter wel dat de gebruikte weerstanden draadgewonden zijn en de frequenties lager dan 100 Hz zijn.

Maar jouw opmerking is natuurlijk wel zinvol. Dan wil ik wel even een globale berekening maken.

Monacor geeft voor deze luidspreker het volgende op:

Impedance (Z) 2 x 8 Ω
DC resistance (Re)2 x 6.3 Ω/3.2 Ω
Voice coil induct. (Le)2 x 1.0 mH/1.0 mH

Resonant frequency (fs) 23 Hz
Max. frequency range f3-2,000 Hz
Rec. crossover freq. (fmax.)1,000 Hz

Het voert te ver om het exacte analogon van de speaker door te rekenen.

Het volgende geldt echter wel.

De spreekspoelen staan parallel. De ohmse weerstand wordt dus 6,3/2= 3.15 ohm.

De zelfinductie van parallelgeschakelde spoelen halveert (waarom de specificatie van Monacor suggereert dat het 1 mH blijft, weet ik niet), ik ga er nu voor het gemak van uit dat het 0,5 mH wordt.

De impedantie wordt dan: wortel(R*R+ 2*pi*f*L*2*pi*f*L)
Bij 50 Hz: Z = 3,15 ohm
Bij 80 Hz: Z= 3,16 Ohm
Bij 100 Hz: Z= 3,17 Ohm
Bij 800 Hz: X= 4,03 Ohm (Deze frequentie valt totaal buiten het bereik van de subwoofer).

Maar dit kan gewoon niet het correcte vervangschema zijn, want meestal laten luidsprekers een hoge impedantie zien nabij de resonantiefrequentie. Hiervoor moet ik toch in de boeken duiken.
testcase

Re: Remake Actieve Subwoofer april/mei 1996

Postby testcase » Mon Mar 24, 2014 4:16 pm

Ik schreef "Ik krijg echter niet het maximale vermogen bij 20 Hz."

Dit is pijnlijk :oops: : Ik verrichtte de meting direct aan de dummyload. Tussen dummyload en versterker zat 5 meter kabel en die kabel was veel te dun. Finaal over het hoofd gezien (tunnelvisie). Daar kwam ik pas achter toen ik direct aan de uitgang van de versterker ging meten. Keurig 180 W.
testcase

Previous

Return to Audio