Remake Actieve Subwoofer april/mei 1996

Transistoren, buizen, SACD, DVD-A

Postby testcase » Thu Mar 26, 2009 12:00 am

Eindelijk heb ik weer tijd voor zelfbouw en omdat ik de lage tonen van mijn huidige boxen (die ik in 1979 gebouwd heb) wat magertjes vond, heb ik het ontwerp uit Elektuur van de Actieve Subwoofer april/mei 1996 opgepakt.
Ondertussen zijn er een aantal problemen getackeld:

De eindversterker wordt i.v.m. de slechte verkrijgbaarheid van de eindtorren vervangen door Hypex-modules in de standaard uitvoering. Het filter bouw ik wel in de ongewijzigde uitvoering, hoewel ik nu wel C-tjes heb met een steek van 15 mm. Dat past niet, maar dat is verder wel op te lossen (verder zoeken naar een goede leverancier). Wie weet er een? Via kennissen ben ik dan toch aan C-tjes gekomen met de juiste steek (op 1 na dan)

Het hout heb ik bij de aannemer laten zagen 30 (!) mm MDF en dat is verder goed gegaan. Omdat de zaagsnede soms niet exact haaks is, heb ik soms eenzijdige kiertjes (wel heel klein). Daarom heb ik voor PU komstructielijm gekozen en heb ik alle vlakken van deuvels voorzien. Nadeel van PU lijm is dat deze erg verhard en 2 komponenten PU lijm heeft een verwerkingstijd van 15 minuten en dat is te kort als je ook nog deuvels toepast. De oplossing voor die korte verwerkingtijd is gevonden in het opdelen van het lijmen van de box in een aantal fases en de hulp in te roepen van een handige echtgenote.

Voor het gat van de woofer heb ik een speciale zool voor de bovenfrees bedacht en gemaakt. Nu moet ik alles nog in elkaar lijmen, maar voordat ik dat doe, heb ik nog wat vragen.

Ik heb wel wat vragen over de BAF wadding. Die moet in het achterste deel, heb ik begrepen. Er wordt gesproken over 0,5 m2 maar de dikte van de wadding wordt niet genoemd. Verder vraag ik mij af of de wadding nog vastgezet moet worden?

Het voorste gedeelte wordt niet bekleed, maar zou het voor de klank goed zijn om dat toch wel te doen, en zo ja, waarmee dan?

Tenslotte, omdat ik de filter-print in combinatie met de UcD180ST ga toepassen, vraag ik mij af of het uitgangsniveau van het filter nog aangepast moet worden. Ik heb geen idee welke niveaus de ontwerp destijds had.

Verder vermoed ik dat er nog een subsonisch filter nodig is. in de halfgeleidergids van 1996 stond een voorbeeld.

Gaarne een reactie

Ik heb de constructie nu gereed zie foto.
Attachments
P1030401b.JPG
testcase

Postby ton zandbergen » Sun Aug 09, 2009 12:00 am

Hallo,

Leuk om te zien dat deze SUB nog steeds gebouwd wordt.
Is de SUB inmiddels klaar?

Ik heb deze SUB een aantal jaren geleden ook voor een familie lid gebouwd.

Ik herinner me dat ik tegen dezelfde vragen aanliep wat betreft het plaatsen van het dempings materiaal. Wordt naar mijn mening niet duidelijk in het artikel uit '96 verteld.

Ik weet niet meer zeker hoe ik dit uiteindelijk gedaan heb, maar het eind resultaat was fantastisch!

Wij hebben toen gekozen om de SUB eerst passief te bouwen.

Het plan is nog steeds om deze SUB een keer aktief te maken, ik dacht dan zelf ook aan 1of2 UCD180 modules + origineel filter.

Zie ook deze...
http://www.elektor.nl/forum/forum/algemene-forums/audio/eindtransistoren-versterker.267241.lynkx?highlight=subwoofer
ton zandbergen

Postby testcase » Tue Oct 06, 2009 12:00 am

Ik heb de kast ondertussen met kuiperflex gefineerd, gekocht bij de Arnhemse fijnhouthandel. Dit is een heel klantvriendelijk bedrijf.
Last edited by testcase on Thu Oct 02, 2014 2:51 pm, edited 1 time in total.
testcase

Postby testcase » Wed Dec 29, 2010 12:00 am

De SUB in een testopstelling met een standaard versterker van 40 W getest en ik vraag me af of ik wel 180 W nodig heb.
testcase

Postby thijsbeckers » Wed Dec 29, 2010 12:00 am

Fotootje van het eindresultaat?
thijsbeckers

Postby paysan » Thu Dec 30, 2010 12:00 am

Ik ben van plan om deze sub ook te gaan bouwen.

Wie heeft een copie van de Elektuur 97 voor me?
paysan

Postby buckfast_beekeeper » Thu Dec 30, 2010 12:00 am

Staat op de 1990-1999 DVD.
buckfast_beekeeper

Postby paysan » Thu Dec 30, 2010 12:00 am

Hebbus.
Ik was vergeten dat ik een DVD had met alle Elektuurs van 176 tot 2010 !!!!

Ik ga aan de slag ......
paysan

Postby testcase » Sat Jan 15, 2011 12:00 am

En dit is dan het resultaat.

De definitieve eindversterker laat nog op zich wachten. De subwoofer stuur ik nu aan via een mengpaneel met twee uitgangen, een voor de normale stereoversterker en een voor een tweede eindversterker die dan weer de subwoofer aanstuurt. Ik heb nu het plan opgevat om de AS2.100 van Hypex in te zetten, die heeft een subout, maar die is zelfs zo configureerbaar dat de filterprint ook niet meer nodig is.

Wellicht een idee voor een vernieuwd artikel in Elektor? Daar zou ik eventueel wel aan willen meeschrijven.
Attachments
P1060384.JPG
P1060382.JPG
testcase

Postby testcase » Tue Sep 13, 2011 12:00 am

Misschien toch maar zelf een versterker ontwerpen. maar dan moet ik toch wel diep graven, want de ontwerpkennis is na mijn afstuderen ergens in de vorige eeuw, diep weggezakt in 26 jaar stof.
testcase

Next

Return to Audio