Speakers op 12 Volt

Transistoren, buizen, SACD, DVD-A

Postby pafo » Fri Jul 11, 2008 12:00 am

Hallo,
Ik ben naar een oplossing aan het kijken om een beetje voordelig (waarom zou men meer uit geven dan strikt noodzakelijk, dus recyclen !)

Ik wil 1 of 2 speakers, (zoals in simpele computer boxjes zit) op een 12 volt spanning van een brommeraccu laten werken,

een regelaar qwa volume kan, maar vol vermogen is ook goed natuurlijk
(volume is ook op audio bron aan te passen aka MP3 speler )

en dit dan met een simpele audio plug als bron,

ideeën?

overigens is buisversterker geen optie, aangezien het allemaal nogal trilt,

ik heb bij wat ze tegenwoordig techniek en natuurkunde wel geleerd dat een versterking met een transistor te doen is,
maar ik heb geen idee hoe dat met audio zit,

alvast bedankt,
Paul
pafo

Postby stafvg » Sat Jul 12, 2008 12:00 am

Als je toch aan recyclen denkt, veel van die computerboxen hebben een ingebouwde versterker en moet je hier normaal een adapter voorzien als voeding. Als je zo'n setje hebt, controleer even welke spanning en hoeveel stroom deze trekt en probeer een omvormer van 12V naar ... V te maken. Misschien vindt je wel een setje van 12V.
stafvg

Postby pafo » Mon Jul 14, 2008 12:00 am

De computer speakertjes die ik zie zijn 220 Volt,
en dat gaat een beetje lastig worden
of 5 volt of iets dergelijks kan ik wel gaan kopen (usb)
of is er een manier om speakers zo aan te passen dat ze niet van 220V -> .... maar naar 12V -> .... ??
pafo

Postby anneo » Mon Jul 14, 2008 12:00 am

Niet zo moeilijk.
Neem zo'n 230V geval,maak die van de twee LSs waar het netsnoer aan zit open, haal er de trafo uit (of maak de draden naar de versterker los).Onthouden, of opschrijven, waar die aan zaten.
De twee kontakten waar de trafo aanzat elk van een draad voorzien, liefst met een zekering van +/- 2A (zo'n ding met bajonet sluiting bijv.van een autoradio), en op 12V aansluiten.Hinderd niet hoe, de bruggelijkrichter zorgt wel voor de juiste polariteit.
De trafo zit met 3 draden verbonden? Dan, waar er twee met dezelfde kleur aanzaten, aaneen voor 1 aansluiting en het derde kontakt is voor aansluiting twee. Omdat er nu geen brug zit, preberen welke aan de + en -.(verkeerdom geeft niet,doet het gewoon niet)
Tenzij je een, heel goedkoop, prul heb (zit soms een "versterkertje" in met 3transistoren op 9V) doet die het wel op 12V.
t'Is misschien niet de mooiste oplossing maar wel eenvoudig.
anneo

Postby stafvg » Tue Jul 15, 2008 12:00 am

Pas op, niet meteen er van uit gaan dat ieder speakersetje op 12 V werkt. Ik heb hier al boxjes gehad die een adapter hadden van 6 V en 9 V Dus sluit je het op 12 V aan, toch even in het oog houden of er niks extreem warm wordt. Of beter nog meet eerst de spanning na op de gelijkrichter wanneer de box in werking is, dan ben je zeker.
stafvg

Postby pafo » Tue Jul 15, 2008 12:00 am

StafVGPas op, niet meteen er van uit gaan dat ieder speakersetje op 12 V werkt. Ik heb hier al boxjes gehad die een adapter hadden van 6 V en 9 V Dus sluit je het op 12 V aan, toch even in het oog houden of er niks extreem warm wordt. Of beter nog meet eerst de spanning na op de gelijkrichter wanneer de box in werking is, dan ben je zeker.

ok, bedankt,
dan ga ik zon speakersetje 2dehands halen (in het oog van de recycling)
open maken, voorzichtig (zoals altijd) kijken hoeveel Volt er op de speaker staat als hij aangesloten staat

Mocht het met toeval 12 zijn, dan ben ik snel klaar, anders horen jullie nog van me

Iedergeval bedankt voor alle snelle hulp!
pafo

Postby pafo » Thu Jul 17, 2008 12:00 am

Raar??
Ik had doorgemeten hoeveel Volt een normale speaker krijgt,
dit bleek 0.01 volt te zijn (de meter stond goed, een batterij was 1.32)
ook heb ik het op wisselspanning geprobeerd dan, ik dacht misschien is dat het... nog steeds niks??
pafo

Postby stafvg » Thu Jul 17, 2008 12:00 am

Ja, maar je moet niet over de speakers meten, volg de draad van de adapter, meestal is de adapter een gewone transfo dus krijg je een wisselspanning op de versterkerprint van de box. Deze wisselspanning moet gelijk gericht worden en dit wordt meestal gedaan door 4 diodes in brug te zetten. Vlakbij staat een 'dikke' condensator (elco). Meet hierover eens, dit is de spanning waarop de versterker werkt. Maak wel geen kortsluiting bij het meten.
stafvg

Postby anneo » Fri Jul 18, 2008 12:00 am

Als er een adapter is, meestal zit de trafo in 1 van de 2 LS's, dan staat de spanning er wel op vermeld.
Met 12V of meer, gewoon op de accu aansluitgen. Versterkers die met hogere spanning werken doen het meestal, zij het met minder vermogen, ook nog wel met 12V.
Bij aansluiten i.p.v. een adapter : voorzichtig ! NIET DE + EN - VERWISSELEN, anders blaas je de versterker op.
anneo

Return to Audio