NE5532 OpAmplifier voeding

Transistoren, buizen, SACD, DVD-A

NE5532 OpAmplifier voeding

Postby avell » Fri Aug 01, 2014 11:44 am

Omdat het onconventionele ontwerp mij wel aanspreekt en ik toch al op zoek was naar een geschikte versterker als tweeter-amp voor mijn actief ls-systeem speel ik met de gedachte om de OpAmplifier te bouwen. Nu ik het artikel zo eens doorneem valt me op dat de voeding toch wel erg ruim bemeten lijkt te zijn. een 2x18V / 8,3A transformator wordt aanbevolen, dat is maar liefst 300 VA en zowat 10 maal het geleverde versterkervermogen voor een stereo-versterker. Zelfs klasse-A versterkers hebben een dergelijke overdimensionering niet nodig. Als ik dan de boel parallel wil zetten om ook 4 ohm luidsprekers aan te sturen zou dit zelfs verdubbeld moeten worden volgens het artikel...

Kortom, de voeding lijkt me aan de overdreven kant. Wat is de reden dat zo'n zware voeding gespecificeerd wordt?
Oh come on... what could possibly go wrong!
avell

Re: NE5532 OpAmplifier voeding

Postby avell » Tue Aug 05, 2014 7:46 pm

Niemand een idee? iemand van Elektor misschien?

Het is niet dat die 300VA voeding een probleem is, maar ik ben wel benieuwd naar de gedachtengang er achter. Als ik kijk naar het schema van 'The Current Amp' van vele jaren terug, die doet het met een vergelijkbare voeding, maar levert een slordige 110 watt in 0,5 ohm :shock:

Het lijkt me toe dat het allemaal wel wat minder kan voor de OpAmplifier en het riekt er een beetje naar (voor mijn gevoel dan) dat de voeding is ingegeven door, laten we zeggen 'audiofiele inbeeldingen' ;)
Oh come on... what could possibly go wrong!
avell

Re: NE5532 OpAmplifier voeding

Postby arjen h. » Sat Aug 23, 2014 8:22 pm

avell wrote:Niemand een idee? iemand van Elektor misschien?

Het uitblijven van een reactie geeft denk ik inderdaad aan dat er niet veel een idee hebben.
Nu is het de laatste tijd ook erg rustig op het forum, wellicht dat niet iedereen die wat zou kunnen weten hier nog frequent kijkt.

Mocht je Elektor de vraag willen stellen, stuur ze dan rechtstreeks een email, ze kijken hier op dit forum niet altijd mee.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Return to Audio