Marifoon lesopstelling

Transistoren, buizen, SACD, DVD-A

Postby scoutben » Fri Sep 21, 2012 12:00 am

Ik wil graag een lesopstelling maken voor 2 of meer marifoons om scouts op te leiden met een marifoon om te gaan. Met dummyloads kun je de antenne vervangen waardoor er niets uitgezonden wordt, wat prima is. De vraag is alleen: "Hoe kan ik twee of meer marifoons koppelen, zodat er toch weer communicatie kan plaatsvinden"?
Via software is er wel een simulatie mogelijk, maar dat is niet het echte werk.
Kan iemand mij helpen met een oplossing ?
scoutben

Postby petrus bitbyter » Sat Sep 22, 2012 12:00 am

Een dummyload kun je makkelijk zelf maken. Zie het plaatje dat ik uit het cursusboek van de VERON overgenomen heb. Zelf heb ik onder andere een 50Ohm/10W op deze manier gemaakt door elf weerstanden van 560Ohm parallel te zetten. Voor een marifoon (binnenwateren) heb je aan twee parallelgeschakelde 100Ohm/1W weerstanden ruim genoeg. Het moeten wel inductiearme weerstanden zijn zoals composiet koolweerstanden.

Als je deze dummies elk via een coaxkabel aansluit en niet te ver van elkaar opstelt, ontvangen ze elkaar vast nog wel. De juiste afstand is een kwestie van experimenteren. Uiteraard is de gevoeligheid van de marifoons een belangrijke faktor. Op het SS Rotterdam staat er één die zelfs zonder antenne nog een verstaanbare ontvangst geeft. (Zenden mag niet en kan ook niet meer.) Dat is overigens wel een exemplaar dat voor de zeevaart gemaakt is.

Ik weet niet of jullie aan jota/joti meedoen maar als dat het geval is kun je de meewerkende zendamateurs om advies vragen.

petrus bitbyter
Attachments
dummy.jpg
petrus bitbyter

Postby msilvius » Sun Sep 23, 2012 12:00 am

Kleine opmerking hier over.
Binnenwateren word hier specifiek benoemd, omdat daarmee in Nederland een automatische vermogensreductie is voorgeschreven.
Dat beperkt het uitgezonden vermogen tot 1 Watt.
Maar voor andere landen (zoals Duitsland) geldt dat niet, en is het zelfs soms voorgeschreven hoog vermogen te gebruiken; 25 Watt.
Dit houdt in dat een binnenwateren marifoon niet van zichzelf deze kanalen zal reduceren, en dat de gebruiker dat moet doen.
Dit zijn bijvoorbeeld de kanalen 18 t/m 28 (die je overigens niet voor dit doel kunt gebruiken omdat zend en ontvangst frequenties niet gelijk zijn).
Dat omschakelen naar 1 Watt gebeurt echter vrijwel nooit.
Omdat het hier om cursus materiaal gaat, is de kans dat dit vergeten word zelfs groter.
Daarom moet je daar dus rekening mee houden.
Dat kan door de marifoons op maat te laten programmeren zodat ze alleen met 1 Watt kunnen zenden (afhankelijk van het type), of de dummy loads zo te dimensioneren dat ze 25 Watt aankunnen al zal dat bij correcte bediening niet gebeuren.
De instructeur zal dus ook moeten opletten of deze bediening correct geschiedt, maar dat lijkt me wel duidelijk.
msilvius

Postby nieuw 2 » Sun Sep 23, 2012 12:00 am

Voor België geld een vermogensreductie tot een waarde tussen 0.5W en 1W voor schip schip, schip haven/sluis en boordradioverkeer. Rest beperkt tot 25W AIS eveneens max 25W. Portofoon altijd gereduceerd tussen 0.1 en 1W.

@TS: kan je geen oude marifoons strippen en een eenvoudig microfoon => versterker => luidspreker systeem in de plaats zetten? Met de zendknop kan je het ontvangen volgens mij gemakkelijk onderbreken zodat het half duplex systeem gesimuleerd wordt.
nieuw 2

Return to Audio