geluid van radio en marifoon koppelen

Transistoren, buizen, SACD, DVD-A

Postby johnnie66 » Fri Jul 06, 2012 12:00 am

Hallo,

ik heb een vraag of iemand kan helpen bij een schakeling waarmee ik het geluid van een marifoon en (auto) radio kan combineren in 1 luidspreker?
johnnie66

Postby anneo » Fri Jul 06, 2012 12:00 am

Twee uitgangen voor LS's (verstetkers) mag je niet aan elkaar hangen.Ipv de LS's gaat de ene versterker de ander van stroom te voorzien.In het gunstigste geval lukt dat gewoon niet goed,in het slechtste blaast de een de ander op.
De eenvoudigste manier is elke uitgang van een serieweerstand te voorzien (zelfde waade als de LS) en daarachter de LS.Het is alleen wel aan te raden dat enkel te doen als beide versterkers niet teveel verschillen.Kost wel uitgangsvermogen (volume)
Anne
anneo

Postby nieuw 2 » Sat Jul 07, 2012 12:00 am

Ik zou ze nooit samen op 1 luidspreker zetten. Hoe ga je de autoradio onderdrukken als er een marifoon bericht ontvangen wordt? Onderdruk je niet, dan krijg je een geluid waar je niet wijs uit geraakt.
Op sommige kanalen, zoals 10, 20 en 68, kan het behoorlijk druk zijn. Uit ervaring weet ik dat een radio heel storend kan zijn.

edit: een goede marifoon heeft een eigen luidspreker aan boord, hoe ga je daar je autoradio bij aansluiten, zonder dat je CE goedkeuring van de zender/ontvanger vervalt? Ik zou persoonlijk alleen een goede Sailor kopen. Uiteraard hangt daar een prijskaartje aan.'
nieuw 2

Postby msilvius » Sat Jul 07, 2012 12:00 am

Een goede marifoon, zoals alle mij bekende Sailors, heeft een aansluiting voor een externe luidspreker.

Radio op de interne speaker aansluiten is inderdaad een heel slecht idee.

Het is best mogelijk met wat extra knutselwerk, de marifoon voorrang te geven en zodra daar een signaal te vinden is, de mute van de autoradio te activeren.
Een beetje radio heeft een telefoon mute, welke het geluid uitschakelt zodra deze met de massa (min) verbonden word.
Sowieso hebben ze dat in de versterker zitten maar niet alle radio's hebben daar een draad voor aan de achterkant.
Daar is wel wat te bedenken met een audio detectortje met een korte vertraging.
Als je het hele gesprek wil muten, moet je een wat langere vertraging of een reset knop maken.
Anders is de radio alleen stil als je moet luisteren en niet als je zelf terug praat, alhoewel daar ook nog wel wat op te bedenken valt.
(De sailors en de meeste andere marifoons schakelen voor TX ook naar massa)
msilvius

Return to Audio