Volume signaal verminderen

Transistoren, buizen, SACD, DVD-A

Postby torelek » Wed Mar 14, 2012 12:00 am

Hallo allemaal,

Ik heb een Marantz PM 750 DC versterker, nou wil ik daar een speakerset op aansluiten van Logitech en wel de Z3, als ik deze direct op de speaker uitgang van de versterker aansluit, is het signaal veel te sterk/hard en dan komt mijn vraag;

Is het mogelijk om dit signaal/volume bijv. via een weerstand op de speaker lijn te verminderen, dit omdat ik bang ben dat ik de speakerset opblaas ?

Alvast bedankt…
torelek

Postby petrus bitbyter » Wed Mar 14, 2012 12:00 am

Torelek...
Is het mogelijk om dit signaal/volume bijv. via een weerstand op de speaker lijn te verminderen, dit omdat ik bang ben dat ik de speakerset opblaas ?
...

Als ik me voor die versterker en die speakers voor ogen probeer te halen, lijkt die kans me nogal groot. Maar dat is puur op het gevoel. Voor een goed onderbouwd antwoord moet ik toch minstens de uitgangsimpedantie en het vermogen dat de versterker maximaal afgeeft, weten benevens de impedantie en het vermogen dat de speakerset maximaal aan kan.

(Overigens kun je zelfs met een perfect aangepaste combinatie de speakers nog wel opblazen. Een vol opengedraaide versterker gaat blokgolven afleveren en er zijn weinig speakers die dat lang volhouden.)

Verder moet je bedenken dat je door aanpassingsweerstanden te gebruiken een deel van het vermogen dat bedoeld was om door de speakers in geluid omgezet te worden, in de weerstanden in warmte omgezet wordt.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby tymenyel » Fri Mar 16, 2012 12:00 am

Geeen weerstanden gebruiken in je speaker draden. Als je heel slecht geluid wilt hebben dan moet je er weerstanden in zetten. Beter is het om aan de ingang kant van de versterker het signaal te verzwakken. Een luidspreker die een beetje teveel krijgt is niet zo erg, maar als de versterker gaat klippen (vastlopen tegen de voedingsspanning waardoor er een afgeplatte sinus of zelfs een blokgolf ontstaat) daar gaan je boxen zeker van naar de knoppen.

Dus weerstandsdeler aan de ingang van de versterker, dat mag ook een potmeter zijn die je in een kastje bouwd zodat je er niet zomaar bij kan.

Groeten, Martijn.
tymenyel

Postby thijsbeckers » Fri Mar 23, 2012 12:00 am

TorelekIk heb een Marantz PM 750 DC versterker, nou wil ik daar een speakerset op aansluiten van Logitech en wel de Z3

Dat gaat niet!

De Logitech Z3 is een actieve speakerset, wat zoveel inhoudt dat daar al een versterker in zit. De enige mogelijkheid zou zijn dat je de set aansluit op de uitgang van de voorversterker, maar zover ik heb kunnen vinden, heeft de PM750 geen Pre-amp uitgang.

...of... je moet de Logitech set aansluiten op de hoofdtelefoonuitgang van de Marantz. Dan zit je meer in de buurt van de gewenste spanning.
thijsbeckers

Postby be-el » Fri Mar 23, 2012 12:00 am

Of aansluiten op de tape/mon uitgang maar die zit waarschijnlijk voor de equalizer en kun je de toonhoogte van je muziek niet regelen.
be-el

Return to Audio