POWER double 300 versterker

Transistoren, buizen, SACD, DVD-A

Postby be-el » Mon Mar 05, 2012 12:00 am

Vandaag een beest van een versterker gekregen met de vraag of ik hem kan repareren en of dit nog de moeite waard is. Niet te tillen. Het gaat om een POWER double 300 uit de jaren 80. Het zijn twee apart gevoede eindversterkerunits van 300 Watt. De voorversterker is een gemeenschappelijke print met daarop ook de LED meters voor het vermogen. Kent iemand deze versterker? Het inwendige ziet er goed uit alleen een paar voedingselco’s staan bol aan de bovenkant.

Een korte test levert het volgende:

Het linkerkanaal werk maar de relaisbeveiliging komt in bij een kwart volume.
Het rechterkanaal geeft bij volledig open volume een heel zacht geluid.

Bij het omdraaien (L en R) van de stekkers van de voorversterker naar de eindversterkers blijven de klachten in hetzelfde kanaal.

Bij het rechterkanaal is de input van de eindversterker heel laag dus ik denk dat de ingang van de eindversterker (in die buurt zit een TIP 47 die ook heet wordt) sluiting maakt. Morgen even verder onderzoeken.

Heeft iemand een idee waarom bij het linkerkanaal de beveiliging in werking treedt. Het uitgang signaal is bij 1 kHz sinus niet vervormd en bevat geen gelijkstroomcomponent.
be-el

Postby be-el » Tue Mar 06, 2012 12:00 am

Het rechter kanaal werkt weer. Er was een Elco kapot aan de ingang van de eindversterker.

Nu het linker kanaal nog waarbij de beveiliging bij een kwart van de maximale output inkomt.

Bert
be-el

Postby msilvius » Tue Mar 06, 2012 12:00 am

Voor zover je dat nog niet bekend was; elco's slijten.
Die slijtage word versneld door hogere temperaturen, die op hun beurt weer veroorzaakt kunnen worden door hogere stromen door de condensator.

Ze gaan dus een keer kapot, de vraag is alleen wanneer.

Daarom is een veelgehoord advies om gewoon alle elco's die in de schakeling zitten te vervangen.
Aangezien je al bolle en defecte elco's hebt aangetroffen, en het toestel al een respectabele leeftijd bereikt heeft, lijkt me dat advies hier ook op zijn plaats.
msilvius

Postby be-el » Wed Mar 07, 2012 12:00 am

Bedankt voor je antwoord.

Ik ben inderdaad alle elco's aan het vervangen. Bij de meesten is de inwendige weerstand lager geworden (gemeten met een Huntron tracer 2000) en zoals eerder vermeld was er één helemaal stuk. De grote voedingselco's heb in niet in huis.
be-el

Postby be-el » Wed Mar 07, 2012 12:00 am

Er was inderdaad nog een defecte elco. Net als de vorige geen lekkende elco maar met een open verbinding.

Op de testbank werkt de versterker weer. Nu nog testen met de power boxen.

Bedankt voor het meedenken.
be-el

Return to Audio