Luidsprekers dB waarde te weten komen

Transistoren, buizen, SACD, DVD-A

Postby norbert » Sun Aug 21, 2011 12:00 am

Is er een mogelijkheid om de dB waarde te weten te komen van luidsprekers ??.
Ik weet wel dat er geluidsmeters bestaan maar kan men dit op een andere manier te weten komen .
Ik heb hier een aantal luidsprekers waarvan ik niet weet hoeveel dB die leveren en zou graag weten of het zin heeft die te vervangen om zo meer volume te krijgen .Het enige dat ik hiervan weet is +- het geluidsvermogen in watt en de ohm waarde.
Dus de vraag is hier,hoe kan ik de dB waarde te weten komen.

In een ander topic is mij hier gemeld dat een verhoging van 3 dB van luidspreker het geluid verdubbeld ,en in dit opzicht zou dit zeer interessant zijn om eventueel luidsprekers te gaan vervangen.Op de luidspreker zelf staat bij mijn weten de dB waarde niet vermeld.

Norbert
norbert

Postby petrus bitbyter » Mon Aug 22, 2011 12:00 am

Kun je niet beter naar het rendement kijken? Van een beetje luidspreker zal de fabrikant niet alleen het maximale (elektrische)vermogen dat een luidspreker aan kan vermelden maar ook het rendement, dus hoeveel van dat elekrische vermogen in accoustisch vermogen wordt omgezet. Als er geen gegevens van deze speakers bekend zijn, blijft alleen meten over. Om dat goed te doen, is nog niet zo eenvoudig en ook niet echt goedkoop. Aan geluidsdruk meten alleen heb je niet genoeg. Wat weet je als een bepaalde speaker 2dB meer geluid produceert? Als de vervorming daarbij 10% meer is, klinkt het geluid nog harder, maar is veel slechter.

Nog lastiger is het als je niet eens weet welk vermogen de luidsprekers volgens de fabrikant maximaal mogen hebben. Tegen de tijd dat je zulks proefondervindelijk hebt vastgesteld, zijn ze immers kapot.

Overigens moet je van dat verschil in rendement geen schokkend verschil in geluidssterkte verwachten. Om hoorbaar verschil te maken heb je een faktor twee (3dB) aan vermogensverschil nodig. Dat is nogal wat.

Het klopt dus dat 3dB twee keer zoveel vermogen betekent. Maar dat verschil hoor je maar net.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby thijsbeckers » Mon Aug 22, 2011 12:00 am

Wat Petrus schrijft! Daarbij komt nog dat het niet eenvoudig een kwestie is van andere luidspreker erin en klaar... Een luidspreker heeft nogal wat parameters die allemaal invloed hebben op het gedrag en het geluid van de unit. Om er eens wat te noemen: de stijfheid van de ophanging, de uitslagmogelijkheid, het verplaatste luchtvolume, de massa, de elektrische en mechanische kwaliteitsfactor (Q-factor) en ga zo maar door.

Het is gemakkelijk om geluid te maken, het is een heel precies werkje om mooi geluid te maken!

Wat is je toepassing? Ik heb zelf heel vroeger wel eens gitaarluidsprekers (eigenlijk 12" middentoners met +/-99 dB/W) ingezet om de zang van een band over te spelen. Dat gaat hard genoeg, maar mooi is anders...

O, nog zoiets. Je zegt wel dat je luidsprekers met meer dB/W wil hebben, maar kijk eens naar de frequentiekarakteristiek van een luidspreker; deze is vrijwel nooit kaarsrecht. Meestal geeft een fabrikant het hoogste getal uit de frequentiekarakteristiek op bij de aanduiding van het rendement, maar aan een grafiek heb je dus duidelijk véél meer. Overigens moet je rekening houden met deze grafiek bij het ontwerpen van het filter. Dat is allemaal te doen, hoor, maar om het goed te doen ben je wel even bezig... Maar het kan wel heel leuk zijn.

Probeer eens een blaadje als Hobby Hifi (als je Duits kunt lezen). Hierin wordt heel veel theorie op een relatief gemakkelijke manier uitgelegd en er worden verschillende zelfbouwprojecten voorgesteld.'
thijsbeckers

Postby norbert » Mon Aug 22, 2011 12:00 am

Het gaat hier over een bassbox met ingebouwde luidspreker ,dus een woofer zonder filter ingebouwd .Het spreekt natuurlijk vanzelf dat ik hier geen tweeter of middentoon moet inbouwen.
Van een luidspreker die vanuit fabriek reeds ingebouwd zijn in een box zijn toch heel weinig kenmerken van terug te vinden .De leeftijd zou +- 30 jaar zijn .
Diameter 12 inch ,30 watt,8 ohm is het enige wat ik er van weet.
Het vermogen opgegeven vanaf fabriek is 30 Watt geleverd door 2 EL 84 buizen.
Het geheel is dus een bassversterker om basgitaar te spelen met een aparte box met luidspreker erin.
In een ander topic is mij hier aangeraden om een luidspreker erin te plaatsen die meer dB levert en hier zou dit nu tegengesproken worden dat ik zo meer hoorbaar volume zou krijgen ???
De ene schrijft A en de andere B

En nog terzijde ,ik kan geen duits lezen nog begrijpen.
Norbert
norbert

Postby thijsbeckers » Mon Aug 22, 2011 12:00 am

Aha, daarvoor is het. Dat topic weet ik nog. Laat me het wat beter uitleggen:

Voor Hifi-luidsprekers zijn de eigenschappen van de speaker heel erg belangrijk, omdat je anders een luidspreker met een 'eigen klank' krijgt, wat je liever niet wil. Bij hifi heb je liever een 'neutrale' box.

Bij een instrument-luidspreker mag de luidspreker best een eigen klank hebben, het is dan aan de muzikant om te bepalen of dit 'zijn' sound ondersteunt of niet.

In die basversterker kan je dus naar hartenlust experimenteren. Kijk eens rond op die site van Eminence (hier bijvoorbeeld: http://www.eminence.com/guitar-bass/), hun luidsprekers worden wel vaker gebruikt in dergelijke toepassingen. En anders probeer je het eens bij Celestion...
thijsbeckers

Postby petrus bitbyter » Mon Aug 22, 2011 12:00 am

Het klopt allemaal juist heel aardig. Zoals vermeld, wordt het rendement van een luidspreker - als het wordt opgegeven - opgegeven bij een bepaalde frequentie. Voor en basluidspreker ligt die frequentie vast wel in het laag. Een luidspreker met een hoger rendement in datzelfde frequentiegebied zal zeker meer geluid geven. Meetbaar meer in elk geval. Om ook hoorbaar meer te zijn moet dat rendement wel fors wat hoger zijn. Uit de beschrijving van de bestaande luidspreker en zijn omgeving, meen ik op te kunnen maken dat er voor een luidspreker is gekozen die is afgestemd op het te verwachten gebruik: Basgitaarweergave. Een luidspreker vinden die dit beter doet - dus een hoger rendement heeft - zal niet meevallen... Als hij al bestaat. Je bent niet bij voorbaat kansloos. De ontwikkeling van luidsprekers heeft de afgelopen tientallen jaren niet stilgestaan. Maar als we er van uitgaan dat de combinatie destijds voor zijn tijd goed ontworpen is, zal het vervangen van één onderdeel niet snel heel veel verbetering kunnen geven.

Behalve de luidspreker zelf heeft ook de kast grote invloed op het accoustisch vermogen dat uiteindelijk uit de combinatie komt. Daarbij is de inhoud van de kast een heel belangrijke factor. Je moet dus niet alleen een "betere" luidspreker hebben, je moet hem ook nog eens in de juiste kast monteren.

Daarbij komt nog iets anders. Gitaarversterkers en hun luidsprekers plegen vaak niet gekozen te worden om hun mooie, vlakke frequentiekarakteristiek maar om hun "kleur". Vervorming dus die voor HiFi liefhebbers onacceptabel is maar voor die gitaristen eigenlijk gewoon deel uitmaakt van hun instrument. Zo heb ik "Fender" versterkers horen afkraken door HiFi-ers terwijl voor veel gitaristen dit jaren de best mogelijke was en dikwijls nog is. Uiteraard zijn er op dit punt ook grote meningsverschillen onder gitaristen zoals bij ongeveer alle zaken die over muziek gaan.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Indien ik het goed begrijp ,want daar gaat de vraag toch over,kan ik dus niet zomaar de dB waarde te weten komen van de huidige luidspreker ??.
Italiaanse electronica is niet al te best van afwerking.
Over de kwaliteit van de huidige luidspreker heb ik daardoor wel mijn twijfels,waarom ??,wel t'is Italiaans en indien je de binnenzijde van de versterker zou zien .
Op gebied van geluid valt de klank wel mee maar het binnenwerk van de versterker is zeer rommelig en goedkoop gebouwd.
Vandaar mijn twijfels een beetje.
Veel aan experimenteren wil ik nu ook niet doen want een beetje een luidspreker zal al snel 100 € gaan kosten of meer ook,het is niet de bedoeling van 20 luidsprekers te kopen/testen en er uiteindelijk maar 1 van te gaan gebruiken.

Ik heb net een proef gedaan door een andere bassbox (amerikaans kustom 130 Watt)aan te sluiten op de lampen versterker en het geluid klinkt toch warmer en zuiverder,de kleinere basbox 30 Watt(italaans) klinkt wel even luid maar heeft een meer overstuurde en vervormde klank.In de hogere tonen klinkt de kleine box goed maar in de lage basgitaar tonen lijkt alles wat vervormd terwijl het geluid in de grote basbox veel zuiverder en warmer klinkt.Ik zal toch eens uitkijken naar een andere speaker die goed laag heeft en betaalbaar is.
Hoewel dus de versterker er nogal rommelig uitziet van binnen doet die toch best zijn werk ,de luidspreker en/of de kast daar kan wat aan verbeterd worden gezien het bij de andere basskast toch beter (warmer) klinkt.
De kleine basskast is een volledig gesloten kast terwijl de grote een opening heeft onderaan.
Misschien nog eens kijken of geluidsisolatie binnenin nog wat verbetering zou kunnen geven.

Norbert
norbert

Postby fredje » Mon Aug 22, 2011 12:00 am

Beste,
Als PA bouwer wil ik jullie niet teleurstellen , maar zomaar een speaker gaan veranderen in een box zonder de small en thiele parrameters te bepalen van de bestaande luidspreker en die te gaan vergelijken met een nieuwe speaker die meestal nog niet gaat matchen , daarbij ook nog rekening houdend met de afstemming van het kastvolume, vermogen, demping en nog heel wat andere factoren is toch een beetje gissen en missen.
Natuurlijk kan je voor kleine vermogens wel eens proberen met een andere luidspreker zonder de kans te lopen deze te beschadigen maar als het geheel goed zal klinken en een goede frequentieresponse zal geven is maar de vraag.
Alles hangt af van hoeveel je budget is om eventueel een volledig nieuwe kast te gaan kopen, want zelf bouwen of verbouwen vraagt toch wel enig studiewerk en investering om zoiets tot een goed einde te brengen.Aan mijn betoog heb je waarschijnlijk nu niets maar het is niet zo simpel als het lijkt, luidsprekerkasten bouwen is nu eenmaal een ingewikkelde zaak als je het onderste uit de kan wil halen qua frequentieresponse, geluidsdruk en vermogencapaciteit, al is het experimenteren altijd wel een leuke bezigheid.
fredje

Het moet wel een leuke bezigheid blijven en anderzijds ook een uitdaging ,maar het moet betaalbaar zijn ,in dit begrip dat het niet zoveel mag kosten dan een totaal nieuwe box.
Een bassbox van een bassgitaar versterker is niet vergelijkbaar met een PA systeem .
De Frequentie van een bassgitaar ligt tussen de 40hz-11khz ,luidsprekers gebruiken die hoger of lager gaan heeft natuurlijk weinig zin is een bassbox hiervoor.Een luidspreker vinden die dit ganse bereik kan dekken bestaat niet denkt ik zelfs.
Dan is het een beetje kiezen welk geluid men juist wil en kiest men voor een luidspreker die meer hoog heeft of juist meer laag,afhangkelijk van de gewenste sound.
Eminence heeft in zijn gamma speciale luidsprekers die dienen voor muziek instrumenten alsook voor bass gitaar ,veel keuze is er hier niet in zeker indien men moet rekening houden met de impedantie en de diameter die reeds vast staat.
Slaapwel?Norbert
norbert

Postby thijsbeckers » Tue Aug 23, 2011 12:00 am

Hey Norbert,

Het is zeker een leuke bezigheid . Zelf ben ik ooit begonnen met WinISD, een gratis ontwerpprogramma waarin je vrij gemakkelijk allerlei luidsprekers in zelf bepaalde behuizingen kunt simuleren. Het werkt natuurlijk niet even goed als die duizenden euro's kostende ontwerppakketten, maar het doet het heel aardig. Je krijgt er ook snel een feel mee wat allemaal van invloed is op de uiteindelijke klank.

Overigens, er zijn wel luidsprekers die 40-11000 Hz (en meer) kunnen weergeven, zogenaamde breedbandluidsprekers, maar die zijn bedoeld voor hifi, want die zijn meestal niet zo robuust en bestand tegen een jamsessie in het repetitiehok .

Om nog een antwoord te geven op je vraag over de dB-waarde van je huidige luidspreker: Dat is niet zo eenvoudig. Je hebt hiervoor een geijkt meetinstrument nodig. Je kunt bijvoorbeeld een decibelmeter (let even op de meetnauwkeurigheid van +/- 3,5 dB ) gebruiken, waarbij je de luidspreker met een sinusspanning van 2,83V RMS aanstuurt. Doe dit bij verschillende frequenties en je krijgt een beeld van de frequentiecurve. Dan kun je die vergelijken met andere luidsprekers.
thijsbeckers

Next

Return to Audio