Luidsprekers dB waarde te weten komen

Transistoren, buizen, SACD, DVD-A

Postby stafvg » Mon Aug 29, 2011 12:00 am

Ik lees hier over het feit dat je niet zomaar luidsprekers in boxen kunt gaan duwen, theoretisch klopt dit natuurlijk wel en in de praktijk zal dit door een geoefend oor waarschijnlijk ook wel boordeeld kunnen worden maar ik heb toch reeds verschillende boxen gehoord waar ik als gewone luisteraar van denk dat ze goed klinken en die nochthans niet met behulp van parameters gebouwd zijn.
En dat luisteren is blijkbaar een ander gegeven dan theoretische parameters, die wel degelijk van belang zullen zijn bij het bouwen van boxen.
Alleen dan spreek je met een gitaarman die al jaaaaren met gitaren speelt en experimenteert en die duwen inderdaad toch wel eens een andere luidspreker in hun box omdat die net iets anders klinkt, "meer helderheid, meer warmte, meer .. ja klinkt beter" en dan houd, volgens mij, de theorie op.
Echter, zo'n experiment is inderdaad kostelijk, €100 ... die echte beginnen vanaf € 100. De persoon zijn experiment kostte hem bijna € 300... (www.tubeampdoctor.com)

Verder spreekt hij niet over dB's, meer eerder over klank, over de sound van het geheel (samen met zijn gitaar natuurlijk !)
Ik heb ooit wel eens offertes voor een muziek installatie voorbereid en daar ging men werken met dB's om te zien hoe groot de zone was waarin men 'verstaanbaar' zou zijn.

Ik begrijp dat je de dB's wilt kennen om zo een eventueel meer volume uit je box te krijgen, ik denk dat je met een nieuwe luidspreker, zo wie zo een beter rendement gaat krijgen dan met een luidspreker die meer dan 30 jaar oud is.
Maar kijk eens naar deze website : http://www.yarland.eu/faq/
en over wat zij te zeggenhebben over dBs.

Je had het ook over de slordige italiaanse opbouw van je versterker. Maar als je naar de oudere buizenradio's gaat kijken, dat is ook vaak een warboel, echter zijn daar toch geweldig goede toestellen uit gekomen. Dus de warrige opbouw maakt niet veel uit.

Staf'
stafvg

Postby norbert » Thu Sep 01, 2011 12:00 am

Bedankt staf voor de uitleg.
Tubeampdoctor is in het duits en daar begrijp ik geen bal van,yarland had ik reeds gevonden .
Ondertussen heb ik toch ontdekt dat een andere luidspreker kast een grote verbetering zou brengen.Ik heb immers 2 bass versterkers met elk hun eigen basskast ,een 30 watt met buizen en een 130 watt met transistors.Indien ik de lampen amp aansluit op de basskast van de transistor amp dan klinkt die toch veel mooier ,dieper en warmer.
Het geluid die men uit een luidspreker kast krijgt zal wel veel te maken hebben met het frequentie bereik die de luidspreker heeft en het soort filter die men gebruikt.Het blijft experimenteren en zoeken naar een geschikt geluid.
Gezien muziek spelen voor mij slechts een hobby is ,dan is het experimenteren met geluid ook een beetje een hobby.
Norbert
norbert

Postby stafvg » Thu Sep 01, 2011 12:00 am

Norbert
Tubeampdoctor is in het duits

je kan hem bovenaan het scherm, in het Engels zetten, werkt voor mij ook beter.

Norbert
... dan klinkt die toch veel mooier ,dieper en warmer.

Nu hoor ik de elektrische 'gitaarman' in u.

Norbert
Het geluid die men uit een luidspreker kast krijgt zal wel veel te maken hebben met het frequentie bereik die de luidspreker heeft en het soort filter die men gebruikt.

Je zou er van versteld staan wat allemaal die klank mee beïnvloed. Zoals je al uit eerdere getuigenissen zult begrepen hebben is de luidspreker zeer belangrijk, maar ook de opbouw van je kast, welk hout je gebruikt, hoe je het ding in elkaar hebt gezet, niet te vergeten je gitaar, ... het speelt allemaal mee.

Norbert
Het blijft experimenteren en zoeken naar een geschikt geluid.
Gezien muziek spelen voor mij slechts een hobby is ,dan is het experimenteren met geluid ook een beetje een hobby.
Norbert

Voilà, daar gaat het uiteindelijk om, spijtig dat sommige experimenten veel geld kosten...

gr.

Staf
stafvg

Postby doubleu » Fri Feb 03, 2012 12:00 am

Probeer effe te googelen en hopen dat je de Thiele & Small parameters kunt vinden. Veel geluk
doubleu

Previous

Return to Audio