Ruststroom 100Watt Klasse A versterker

Transistoren, buizen, SACD, DVD-A

Postby h.beekman » Thu May 31, 2007 12:00 am

Van een goede kennis en hifi liefhebber heb ik zijn versterker nagekeken. Het is een B&W MPA1 monoblok met een mosfet uitgang van 100 Watt. Ik heb wel de schema's maar geen inregel gegevens. Waar het mij omgaat is hoe hoog is de ruststroom per eindstrap (2 eindfets parallel). Heeft iemand een idee of beschikt hij of zij over de orginele inregelgegevens? Momenteel staat deze op 100mA per fet, de ruime koelplaat wordt nu ca 50 graden. Henny Beekman
h.beekman

Postby bensen » Thu May 31, 2007 12:00 am

Beste,

Klasse A wil zeggen dat biede eindtrap helften in "geleiding" blijven.
Hieruit volgt dat de ruststroom zo hoog zal ingesteld moeten worden dat de eindtrap bij een gewenst vermogen volledig in geleiding blijft.

Wil je nu 100Wrms in Klasse A (laat ons zeggen in 8Ohm (vier Ohm is al helemaal te gek hier)), dan zal je ruststroom de vierkantswortel van (100/8) bedragen--> +-3.52A bedragen!! Ik weet niet hoeveel MosFET's deze versterker heeft per eindtrap helft, maar stel 4 stuks, dan moet je de ruststroom potmeter zodanig regelen dat er 3.52/4A door één MosFET vloeit. De stroom kan je gemakkelijk meten over één van de Emitterweerstanden.
Dit is een zeer snelle berekening, daar mee ook geen 100% juiste, je ruststroom zal zelfs nog iets hoger moeten staan.

De vermogens die leveranciers op hun apparaten kleven moet dikwijls met een korreltje zout genomen worden, en soms zelfs met een kilo zout. Ik stel voor om de ruststroom zeker niet zo hoog op te drijven, tegenwoordig gebruikt met veel V-mosfets en geen L-mosFET's (lateral FET's), deze kunnen niet zo goed tegen een lange periode werken buiten hun SOAR. Ik zal zelf niet snel boven de 500mA/Fet gaan.

Succes
Ben
bensen

Beste Ben,

Bedankt voor je reactie.
Ik denk alleen dat zo'n hoge ruststroom het einde van de eindversterker wordt. Het is een versterker met een symetrische voeding +/- 60VDC.
De gebruikte Fets zijn voor de positieve zijde 2SK413 (2x) en voor de negatieve zijde 2SJ118 (2x). Volgens de materiaal lijst zijn het gepaarde stelletjes. Ik heb via internet de databladen opgehaald.
Maar hier is uit op te maken dat deze fets een vrij lage Junction temperatuur hebben. (het blad van de 2SJ118 in in het Japans). Het B&W onwerp is later overgedaan aan Rotel, die deze versterker nog enkele jaren heeft uitgebracht.

Misschien kan je weer iets verder helpen.

Alvast bedankt, Henny
h.beekman

Postby bensen » Thu May 31, 2007 12:00 am

Hoi Henny,

Ik heb ook even de datasheet's gezocht van de FET's. Ze zijn vergelijkbaar met de 2sk135/2sj50 laterale FET's welke ik een aantal keren gebruikt heb qua vermogendissipatie.

Ik kan je niet vertellen op welke ruststroom je ze moet instellen. Het zijn alvast ook laterale (audio) FET's. In principe kan je deze laten werken vanaf 100mA aan ruststroom.
Als ik jou was zou ik ermee experimenteren. Zet de ruststroom op 100mA en luister een tijdje naar wat muziek en houdt de temperatuur van de koelplaten in de gaten. Merk je dat deze relatief laag blijven, dan kan je de ruststroom wat opdrijven tot 150mA .....
Ik zou onder de 300mA blijven met zulke kleine koelprofielen als de MPA1 heeft. Je kan gaat tot een koelplaattemperatuur van 50°C zonder problemen, zelf 60°C moet kunnen. Maar denk eraan, hoe hoger de temperatuur hoe korter je bij de grens van zijn SOAR komt bij een constant afgegeven vermogen.

Succes
Ben
bensen

Hallo Ben,

Bedankt voor je toelichting.
Ik heb de versterker op 100mA per Fet ingesteld, zoals ik al schreef is de koelplaattemperatuur nu ongeveer 50 graden Celcius. Van beide versterkers (monoblokken) verschilde de rustroom. De ene versterker werd "pisheet" en de andere nauwelijks, Dus de ene opgeregeld en de andere afgeregeld. Toen van beide monoblokken de rustromen op 100mA bleef (ook na lange tijd) werden de versterkers ook ongeveer even warm.
De versterkers klinken wel goed maar missen toch wel een beetje "drive" die bij een klasse A hoort.
Ik zal eerdaags de rustroom opschroeven naar 120 mA en de koelplaattemperatuur in de gaten houden. Gaat dit goed kan ik nog iets hoger, ik zal de 150 mA grens niet overschrijden. De versterker staat in Goes en ik woon bij Vlissingen dus het kan nog wel even duren.

Bedankt en ik laat weten hoe het afloopt.

Henny
h.beekman

Postby h.beekman » Wed Mar 26, 2008 12:00 am

Hallo Ben,

Ondertussen de B&W op 100mA afgeregeld.
Nu klinken ze super, moeten wel even warm worden.
Maar dan ik het genieten.
De koelpaattemperatuur bijft op ongeveer 51 graden C.
Voorlopig laat ik het zo.

Bedankt voor je prima adviezen, heel leerzaam,

Henny Beekman
h.beekman

Return to Audio