Potmeters voor Marshall-gitaarversterker

Transistoren, buizen, SACD, DVD-A

Postby blitz1 » Thu May 31, 2007 12:00 am

Hallo,

ik heb een oude marshall-gitaarversterker staan (Valvestate 100V Model 8100), die lange tijd heeft stilgestaan. In feite is hij amper gebruikt geweest. Op bijna alle potmeters (toonregeling, volume, gain, etc...) zit VEEL ruis. Ik heb besloten ze allemaal te vervangen, maar denk niet dat ik nog aan originele potmeters van Marshall zal geraken.

Nu zou ik graag zeer kwalitatieve potmeters gebruiken om deze te vervangen. Bestaan er zogenaamde "betere merken" onder de potmeters, of is de kwaliteit van alle potmeters vergelijkbaar de dag van vandaag.

ik ben een leek met een zeer summiere kennis van elektronica. Ik weet dat er logaritmische en lineaire potmeters bestaan, en kan wel uitvissen welke ik nodig heb, maar ik wil vooral kwalitatieve potmeters hebben. Iemand enig idee?

Alvast bedankt.
blitz1

Postby thijsbeckers » Thu May 31, 2007 12:00 am

Er is idd behoorlijk verschil tussen potmeters. Alps maakt een aantal hele mooie, maar dan moet je niet opkijken van een euro of 20(!) per stuk...
Je hebt dus 13 potmeters nodig...(?!)
Burns maakt ook wel een paar mooie, daar kun je ook eens tussen snuffelen.
Er is helaas niet goed te zeggen wat voor type het beste is (carbon/polymeer, etc) Het hangt voornamelijk van de constructie af, en dat kost geld...
De 'goedkope' stofdichte Piher-potmeters zijn een stuk goedkoper, maar natuurlijk ook een stuk minder goed. Misschien kun je het combineren, voor het volume (wat je vaak gebruikt) een goede kopen en voor de rest de 'standaard' potmeters gebruiken. Conrad heeft een aantal standaard potmeters en ook enkele goedkopere Alps-potmeters. De laatste zijn wel kleine types, maar ik denk dat je die ook wel kunt gebruiken.
Ik betwijfel trouwens ten zeerste dat Marshall de beste potmeters gebruikt in haar (gitaar)versterkers.