Potmeters voor Marshall-gitaarversterker

Transistoren, buizen, SACD, DVD-A

Postby blitz1 » Thu May 31, 2007 12:00 am

Hallo,

ik heb een oude marshall-gitaarversterker staan (Valvestate 100V Model 8100), die lange tijd heeft stilgestaan. In feite is hij amper gebruikt geweest. Op bijna alle potmeters (toonregeling, volume, gain, etc...) zit VEEL ruis. Ik heb besloten ze allemaal te vervangen, maar denk niet dat ik nog aan originele potmeters van Marshall zal geraken.

Nu zou ik graag zeer kwalitatieve potmeters gebruiken om deze te vervangen. Bestaan er zogenaamde "betere merken" onder de potmeters, of is de kwaliteit van alle potmeters vergelijkbaar de dag van vandaag.

ik ben een leek met een zeer summiere kennis van elektronica. Ik weet dat er logaritmische en lineaire potmeters bestaan, en kan wel uitvissen welke ik nodig heb, maar ik wil vooral kwalitatieve potmeters hebben. Iemand enig idee?

Alvast bedankt.
blitz1

Postby thijsbeckers » Thu May 31, 2007 12:00 am

Er is idd behoorlijk verschil tussen potmeters. Alps maakt een aantal hele mooie, maar dan moet je niet opkijken van een euro of 20(!) per stuk...
Je hebt dus 13 potmeters nodig...(?!)
Burns maakt ook wel een paar mooie, daar kun je ook eens tussen snuffelen.
Er is helaas niet goed te zeggen wat voor type het beste is (carbon/polymeer, etc) Het hangt voornamelijk van de constructie af, en dat kost geld...
De 'goedkope' stofdichte Piher-potmeters zijn een stuk goedkoper, maar natuurlijk ook een stuk minder goed. Misschien kun je het combineren, voor het volume (wat je vaak gebruikt) een goede kopen en voor de rest de 'standaard' potmeters gebruiken. Conrad heeft een aantal standaard potmeters en ook enkele goedkopere Alps-potmeters. De laatste zijn wel kleine types, maar ik denk dat je die ook wel kunt gebruiken.
Ik betwijfel trouwens ten zeerste dat Marshall de beste potmeters gebruikt in haar (gitaar)versterkers.

Wat trouwens ook een mogelijkheid is, is dat de koppelelco's na verloop van de tijd versleten zijn en dat deze het gekraak veroorzaken. Als het gekraak dus niet weg is als je nieuwe potmeters erin hebt, kan het heel goed zijn dat dit het geval is.

Veel succes in ider geval!

Thijs Beckers
redactie Elektuur NL
thijsbeckers

Postby blitz1 » Thu May 31, 2007 12:00 am

Geplaatst door:thijsbeckers op 22-3-2005 9:30:08
Wat trouwens ook een mogelijkheid is, is dat de koppelelco's na verloop van de tijd versleten zijn en dat deze het gekraak veroorzaken. Als het gekraak dus niet weg is als je nieuwe potmeters erin hebt, kan het heel goed zijn dat dit het geval is.

Zoals ik al zei : ik ben een leek. Ik vermoed dat je met "koppelelco's" die buisvormige condensatoren bedoelt die recht op de printplaat staan.

Als je wil kun je me even je e-mailadres doorgeven, dan kan ik de foto's van de componentenzijde doorsturen. Op dioe manier kun je me dan uitleggen waar die koppelelco's zitten.
blitz1

Postby thijsbeckers » Thu May 31, 2007 12:00 am

Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat als het niet helpt, die nieuwe potmeters, dan kun je er (waarschijnlijk) relatief makkelijk zelf ook nog wel wat aan doen. Ik neem aan dat je wel in het bezit bent van een soldeerbout? (anders wordt het bevestigen van de nieuwe potmeters ook wel wat lastig...
Stuur maar eens een foto naar t.beckers@segment.nl , dan kijk ik even of je het goed hebt.

groetjes
Thijs Beckers
redactie Elektuur NL
thijsbeckers

Postby funs » Thu May 31, 2007 12:00 am

Hmm tjah, bekend probleem met Marshalls, de Valvestates staan er om bekend dat ze soms al wat kraken uit de doos zeg maar. Zelf heb ik geprobeerd pots te bestellen, maar dat gaat erg moeizaam. Het zijn van die goedkope open pots die snel verstoffen. Je zou de importeur kunnen proberen (via www.marshallamps.com). Er zijn ook een aantal sites waarop ze verkocht worden, maar dan komen ze uit de States of UK en zijn ze vaak erg duur, helemaal voor de kwaliteit van de pots (http://www.marshallparts.com/)

Veel success,
funs

Postby csmits » Thu May 31, 2007 12:00 am

Misschien een stomme vraag, maar heb je al eens contactspray geprobeerd?
csmits

Postby hamster50 » Thu May 31, 2007 12:00 am

Beste,

De eerste generatie Marshall Valvestates zijn inderdaad "legendarisch" vanwege de slechte kwaliteit potmeters, zowel qua kraken als ook om hun mechanische sterkte: de gehele print hangt zo'n beetje aan de pootjes van de pots en dan heb je wel wat stevigheid nodig.
Marshall heeft alle pots afgelopen jaar kunnen wegknikkeren vanwege de RoHS-wetgeving (lood, dus) en heeft inmiddels een nieuwe voorraad naar de importeur voor de Benelux, Voerman te Amersfoort, gestuurd.
Ga gewoon naar je locale Marshall-dealer en vraag of-ie ze wil bestellen. Dat kan dagelijks bij Voerman, 0334-612908, vragen naar Peter en dan alleen na 16.00 uur.
Succes!

Hans van der Kroft, The Musicmaniacs..! Haarlem.
hamster50

Postby doubleu » Fri Apr 13, 2012 12:00 am

In volgorde van prijs > Zeer Duur > NOBLE (Zwitserland)
> Zeer Duur > Penny & Gilles (England)
> Duur tot Zeer Duur > Alps ( te beginnen van de Blauwe tot de zwarte.
Alle pot's zijn van het gesloten type
doubleu

Postby h.beekman » Fri Apr 13, 2012 12:00 am

Hallo,

Ik repareer vaak gitaarversterkers en als ik moeilijke onderdelen nodig heb zoals potmeter en chassisdelen dan neem ik altijd kontakt op met Dr. Tube. Dr.Tube .
Hij heet Xavier en meestal zend ik op zijn verzoek een foto van het onderdeel en dan kan hij het bijna altijd leveren.
Zijn prijzen zijn heel schappelijk en ook de verzendkosten zijn billik.
Zo heb voor Marchall, Fender, Peavey, Award en Hughes&Ketner menig potmetertje en chasisdeel vervangen.

Succes,
Henny
h.beekman

Return to Audio