Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Borging voor potmeter

Zoeken naar onderdelen voor Elektor-schakelingen

Postby walbeek » Tue Jun 02, 2009 12:00 am

Hoi allemaal,

Ik heb een print waar een potmeter achter wordt gemonteerd. In de print zit een gat van rond 10mm en de potmeter steekt hier met zijn bevestiging (schriefdraad) doorheen. Aan de bovenkant van de print komt een M10 moer en de as steekt dan weer door het front heen.
De bevestiging is M10 schroefdraad, met 2 platte kanten (8,2mm) tegen het verdraaien. In de print zit echter een rond gat.
Nu zijn er van die borgringen, die passen om de bevestiging en iets naast het gat komt dan een klein (2mm) gat waarin de borgring haakt. Ik ben op zoek naar die dingen.
Vishay noemt het "Locating Pegs"
Ik heb gezocht bij een aantal leveranciers (Farnell, Display, RS, Conrad, Distrelec) maar nergens beggen ze die dingen.
Heeft iemand een suggestie waar die dingen te bestellen zijn?

Rinie
walbeek

Postby arjen h. » Wed Jun 17, 2009 12:00 am

Geen idee waar je die kunt kopen.

Zelf boor ik een gat van 8 mm en ruim ik met een ronde vijl het gat wat op.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby walbeek » Wed Jun 17, 2009 12:00 am

Hoi Arjen,

Het moet in een print, ongeveer 100 stuks.
Dus dat is een heel gevijl dan.

Ik heb inmiddels een beugeltje laten snijden (laser)
Dun RVS plaatje. Kost 0,60 per stuk ongeveer.
Dus dat gaat inmiddels goed.

Rinie
walbeek

Postby arjen h. » Wed Jun 17, 2009 12:00 am

In plaat van vijlen een dremel met freesje gebruiken???
Gaat in een printplaat best rap denk ik...
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby stafvg » Wed Jun 17, 2009 12:00 am

volgens mij kun je die nergens kopen maar zitten die bij de pometer bij, alhoewel als ik er over nadenk, ik denk inderdaad niet dat deze nog vaak te vinden zijn op een potmeter.

Wat dat vijlen met dremel betreft, het gaat vrij snel maar je hebt dan wel wat poetswerk, want dat fijn stof kruipt en plakt overal op die print, daar heb je dan ook nog eens 100X extra werk mee.
stafvg

Postby buckfast_beekeeper » Thu Jun 18, 2009 12:00 am

WalbeekHoi Arjen,

Het moet in een print, ongeveer 100 stuks.
Dus dat is een heel gevijl dan.

Ik heb inmiddels een beugeltje laten snijden (laser)
Dun RVS plaatje. Kost 0,60 per stuk ongeveer.
Dus dat gaat inmiddels goed.

Rinie

Hallo Rinie,

Zijn dit een aantal printjes? Kan je dan het freeswerk niet laten doen bij de firma dat de printen fabriceert?

Het is anders inderdaad een heel gedoe om de juiste opening te maken.

De borgring laten maken is inderdaad ook een oplossing. Maakt natuurlijk wel een deftig kostenplaatje uit.

mvg

Theo
buckfast_beekeeper

Return to Componenten