Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

GSM voor teleschakelaar 080324-71

Zoeken naar onderdelen voor Elektor-schakelingen

Postby leolvisser@home.nl » Wed Mar 18, 2009 12:00 am

Hallo...

Heb pas zo'n bouwpakket gekocht ...NL de teleschakelaar
080324-71.
Kan iemand misschien zeggen welke gsm's ik hiervoor kan gebruiken?

Die Siemens is niet aan te komen ....(althans niet met datakabel en/of lader)
Nou alvast bedankt voor een eventueel antwoord.

Groeten Leo (almera).
leolvisser@home.nl

Postby schueler » Wed Mar 18, 2009 12:00 am

Zoals het artikel zelf al zegt: alle type GSM toestellen die een data uitgang hebben.

Dit zijn dus bijna alle GSM toestellen die een UART interface hebben en dus eigenlijk alle toestellen op een paar na. Die van mij b.v. niet omdat deze een USB aansluiting bevat maar alle goedkope GSM's is geen probleem.

Zoek even op marktplaats en je hebt er zo eentje gevonden.
GSM toestel rond de 30 euro.
Data kabel rond de 5 euro
Oplader gsm rond de 5 euro

Ben
schueler

Postby 318090 » Fri Mar 20, 2009 12:00 am

Ik heb de Gsm teleschakelaar gebouwd. Ik gebruik een Nokia 6210 met een zelf gemaakte datakabel. Er zit naar mijn mening een fout in het schema en de print. Indien je de voeding van de teleschakelaar gebruikt voor de datakabel dien je jumper jp1 te plaatsen, de voeding is echter verkeerd aangesloten de pen van jp1 moet aan de +5 v vebonden zijn en niet aan Vdd van IC2.
Verder werkt de bediening van de relais goed. Ik krijg het echter niet voorelkaar een SMS te genereren. Met Hyperlink werk dit wel. Heeft er iemand goede of slechte ervaringen hiermee? De ontwerper van het systeem heeft verder een nieuwe versie van de software met wat meer functionaliteit. De software is helaas niet beschikbaar.

Ton
318090

Postby thijsbeckers » Mon Mar 30, 2009 12:00 am

318090Ik heb de Gsm teleschakelaar gebouwd. Ik gebruik een Nokia 6210 met een zelf gemaakte datakabel. Er zit naar mijn mening een fout in het schema en de print. Indien je de voeding van de teleschakelaar gebruikt voor de datakabel dien je jumper jp1 te plaatsen, de voeding is echter verkeerd aangesloten de pen van jp1 moet aan de +5 v vebonden zijn en niet aan Vdd van IC2.
Verder werkt de bediening van de relais goed. Ik krijg het echter niet voorelkaar een SMS te genereren. Met Hyperlink werk dit wel. Heeft er iemand goede of slechte ervaringen hiermee? De ontwerper van het systeem heeft verder een nieuwe versie van de software met wat meer functionaliteit. De software is helaas niet beschikbaar.

Ton

Hallo Ton,
Sorry voor de late reactie (ziek geweest). Ik heb het nagevraagd, maar het schema klopt wel! Vdd van de Max232 geeft nl. ongeveer 10V af, die je eventueel kunt gebruiken voor een 'actieve kabel'.
Dit is het antwoord wat ik kreeg van onze Portugese ontwerper die zich met dit project heeft beziggehouden:
JP1 should be fitted in case of using a cable that requires supply, such as this one: http://ucables.com/ref/CABLE-SIEMENS-S35-COM-R14691.

From pin 2 of the MAX232 one can get 10V. I suppose those kind of cables have some buffer stages or some kind of isolation circuitry that requires supply. However, the MAX232 isnt the best candidate for a power supply (on the contrary!) and may end up over-loaded, not working at all. If that's the case, you have to provide some way of external power to the cable, in this case JP1 should not be fitted.

The intention of this signal is not to charge the battery! Maybe that's what the reader understood. For that purpose one should use the 5V out of a test pin (red wire in article's photograph).

The cable we used was a simple cable with no power required. The red wire (see article's photo) takes the 5V to charge the battery.

Regarding the connection to the GSM switcher board. If the reader can control the relays, this means his phone is able to communicate with the microcontroller. If he can send an SMS via hyperterminal (he mentioned hyperlink, but I guess he meant hyperterminal), we still need to know if he followed the instructions of our article to send the SMS. If yes, that means his phone sends SMS using the PDU format (the same the uC is generating) and his Nokia uses the same AT commands as the cell phones we've used. Otherwise, it's possible that his phone uses Text mode for SMS, or maybe both formats, but which one is active by default? It can also be a wrong or missing connection in the cable, because to control the relays the communication is only from the phone to the uC (I'm not sure, I have to dig into the source code to check this). To send an SMS it's on both directions…

We only tested Siemens C55 and the author S35.

For more information regarding cable connections and AT commands: http://www.nobbi.com/phones.html

Regarding the firmware version, the author doesnt provide the newer version. However, there's an updated version for this project from a German reader. It's available at the german website for this article. I wasn't able to test it because I don't have the cell-phone/cable/GPS receiver yet.

Hopelijk heb je hier wat aan. Mocht het echt niet lukken, kun je altijd via de website een mailtje sturen met een technische vraag.
Succes!'
thijsbeckers

Postby 318090 » Tue Jun 16, 2009 12:00 am

Sorry voor het wel erg late antwoord. Maar de notificatie e-mail van Elektor was aan mijn aandacht ontsnapt en ik vond het nu pas terug omdat ik mijn archief aan het opschonen was. In elk geval bedankt voor je werk. Het antwoord op de voorziening van de voedingsspanning voor de datakabel kan ik niet zo goed begrijpen. In de schema's van actieve datacables die ik gezien heb wordt voor voeding van signaal converters, zoals Max3232, gebruik gemaakt van een een spanningsignaal op de connector van de telefoon. Bij de 6210 is deze ongeveer 2.8V en eigenlijk wat laag voor een max3232. Je zou dan gebruik kunnen maken van voeding uit het board. Maar dan is aansluiting op pin2 van de Max232 m.i. niet juist. Maar mogelijk is een datakcabel waar 10V voor nodig is. Ik heb inmiddels de software gewijzigd zodat ik voor SMS de textmode gebruik. Via Hyperterminal was ik wel in staat een SMS te genereren. Ik geloof dat ik het probleem had dat in de de bestaande software de opbouw van het SMS met PDU vastliep. Omdat ik inmiddels verder ben gegaan met de textmode zou ik er weer opnieuw in moeten duiken. Maar mogelijk is deze reactie alles mosterd na de maaltijd.

Ton Damen
318090

Postby thijsbeckers » Wed Jun 17, 2009 12:00 am

318090Maar mogelijk is deze reactie alles mosterd na de maaltijd.

Een reactie is altijd beter dan geen reactie . In ieder geval ok dat je niet helemaal vast bent komen te zitten.
thijsbeckers

Return to Componenten