Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Printen maken

Zoeken naar onderdelen voor Elektor-schakelingen

Postby stafvg » Tue Mar 03, 2009 12:00 am

thijsbeckers Thuis snuif ik ook gewoon soldeerdamp...

Ik niet meer, een tijdje terug een relatief goedkope afzuiging gekocht nadat ik eens naar een infodag was geweest ivm solderen. Iemand van Weller heeft daar wat feiten verteld over loodvrij solderen.
En ik moet zeggen, buiten het lawaai is het toch een stuk aangenamer solderen want het soldeer van tegenwoordig ruikt niet meer zoals dat van vroeger... of is het mijn neus die na al die soldeerdampen het laat afweten ...

Trouwens ik laat ook wel eens printen maken bij Eurocircuits, onlangs 4 besteld en vandaag voor dezelfde prijs 6 geleverd.
stafvg

Postby jakenl » Tue Mar 03, 2009 12:00 am

Ik ben vanmiddag 's flink aan het rondstruinen geweest en ga nu m'n eigen belichtingsapparaat maken.

Allereerst heb ik van een kennis een oud bakbeest van een flatbedscanner gekregen die hem toch maar in de weg lag.
De glasplaat is krasvrij en het binnenwerk was er zo uitgesloopt.

Op MP gezocht naar een gezichtsbruiner met UVA-lampen, die was nota bene op een steenworp afstand te koop voor 10 euries.

Nu heb ik ook daarvan het binnenwerk eruitgesloopt en dat ga ik nu in de scanner inbouwen. Zo heb ik straks een mooi belichtingsapparaat.

De scanner:

De gezichtsbruiner:

'
jakenl

Postby ronwer » Tue Mar 03, 2009 12:00 am

Jakenl

De vloeistor middels een jampot in een steelpan met heet water om het op temperatuur te brengen maar ook dat gok ik.
Tenslotte gebruik ik een zonnebankhemel om te belichten, zo'n 25 cm vanaf de lampen en dan gemiddeld 5 minuten. Ook met langere en kortere tijden geprobeerd maar steeds een onbevredigend resultaat.

Dus alle info is welkom: gebruik ik de juiste ontwikkel/ets/belichtings middelen en tijden?

Ik had met mijn zelf gemaakte UV-LED kast aanvankelijk ook wel wat problemen. De belichtingstijd is een essentiële factor. De ervaring leert tevens dat de verschillende soorten transparant-sheets de UV-straling in verschillende mate absorberen. Goede kwaliteit en je kunt in 3 minuten klaar zijn met belichten, maar de goedkopere kwaliteit die ik nu gebruik heeft minstens 7 minuten nodig.

Ik heb gisteren calqueer-papier gekocht, aangezien meerdere personen stellen dat dat betere resultaten geeft. Dat ga ik dit weekend testen.

De NaOH-oplossing om te ontwikkelen mag ÉCHT niet veel warmer zijn dan 30 graden celsius! En deze oplossing moet absoluut NIET te sterk zijn. Ik weeg exact 2 gram NaOH af op 200 ml water, en dat is precies goed. In het begin heb ik een aantal printen verknald door te "rotzooien" met temperatuur en sterkte van de oplossing.

Mijn indruk is dat jouw probleem heel goed ofwel in de zonnebank gelegen kan zijn ofwel in de inktjet printer.

Koop een partijtje goedkope UV-LED's op eBay en maak een lichtbak. Gebruik wat tijd met het testen van de LED's. De exemplaren met een te grote afwijking t.a.v. spanning of lichtopbrengst gebruik je niet. Niet direct in kijken, want anders kun je dagen lang met rare vlekken in je gezichtsveld rondlopen!Maar met een goede lichtkast weet je zeker dat dat gedeelte in orde is. Ik heb de LED's op ca. 12 cm van de te belichten print.

Probeer verder eens een laser printer i.p.v. de inktjet. Ik heb niet zo heel erg veel vertrouwen in de pigmentstoffen in de inkt. Indien anderen stellen dat dat geen factor zou mogen zijn, dan blijft uitsluitend de zonnebank over als potentieel probleem.

Nogmaals, ik ben een halve kluns als het op handvaardigheid aankomt, maar het lukt mij nu om heel aardige printen te maken. Alleen ik zie wel in dat ik de regels van het spel tot op de letter moet volgen.

Die print die jij nodig hebt, is geheel onproblematisch voor het systeem dat ik gebruik. Dus moet het jou ook lukken met enige volharding!
ronwer

Postby buckfast_beekeeper » Tue Mar 03, 2009 12:00 am

ronwer
Koop een partijtje goedkope UV-LED's op eBay en maak een lichtbak.

Hoeveel mogen ze kosten? 1€47 per 10. 57€ per 500.

Ik zou er eigenlijk ook eens aan moeten beginnen. Oude scanner heb ik nog liggen. Is dus geen probleem. Timer maken en de leds mooi verdelen op een print. Als ik me niet vergis heeft dergelijke schakeling in Elektor gestaan.

mvg

Theo'
buckfast_beekeeper

Postby ronwer » Tue Mar 03, 2009 12:00 am

buckfast_beekeeper
ronwer
Koop een partijtje goedkope UV-LED's op eBay en maak een lichtbak.

Hoeveel mogen ze kosten? 1€47 per 10. 57€ per 500.

Theo

Ik heb ze zelf voor rond de $10,- gekocht van een chinese eBay verkoper. Er zaten een paar tussen die niet helemaal ok waren, maar als je een tester maakt heb je honderden LED's toch snel gecheckt.

De eerste partij die ik kocht heb ik heel eerlijk gezegd ook onkritisch gebruikt, met alle gevolgen van dien. Maar ok, voor dat geld kan je je het permitteren af toe een foutje te maken.

Ik ben bezig die eerste partij letterlijk gezegd op te branden. Zelfs al heb je nog zoveel controle over de spanning van je voeding, het risico voor dit soort van LED's is te groot. Zulke partijtjes moet je testen, of uitsluitend met constante stroombron gebruiken. Dan zullen er vast niet zoveel doorbranden, hoewel sommigen een beetje zwakker.

De nieuwe partij wordt eerst getest en dan maak in een nieuw paneel met constante stroombron.

Ik ben verder erg positief over de kwaliteit van het UV licht van de exemplaren die wel goed functioneren, een gelukkig vrij grote meerderheid. De frekwentie schijnt goed te kloppen, gezien de resultaten van mijn printen.

En die zijn gemaakt met een printer die bepaald geen indrukwekkende resoluties weet te presteren. Slechte dekking en rafelige printsporen zie ik al met een 12x loupe. Voor SMT totaal ongeschikt.

Ze worden verkocht met een specificatie van tussen de 395-405 nm. Dat zal dus wel kloppen. Ik zag het behang heel mooi wit oplichten, plus een aantal andere objecten die geacht werden te fluorisceren. Zowel mineralen als ook b.v. bankbiljetten reageren zeer positief op deze LED's.'
ronwer

Postby petrus bitbyter » Wed Mar 04, 2009 12:00 am

ronwer
Ik heb gisteren calqueer-papier gekocht, aangezien meerdere personen stellen dat dat betere resultaten geeft. Dat ga ik dit weekend testen.

Calqueerpapier heb je in nogal wat soorten. Er zijn soorten die niet heet mogen worden en die kun je niet door een laserprinter halen. Maar ook soorten die daar wel tegen kunnen, zijn niet allemaal even bruikbaar. Ik heb een flinke stapel liggen die niet genoeg toner vasthoudt en daardoor blijft "lekken". De soort die ik nu gebruik, heeft dat probleem niet.

Overigens, niet alleen de soort papier, ook de soort laserprinter is van belang. Zo lukt het met mijn printer niet om voldoende toner op fotopapier te krijgen voor de strijkboutmethode. In good Nederlands "Press and peel". Met een Laserjet 5000 lukte me dat destijds wel.
petrus bitbyter

Postby stafvg » Wed Mar 04, 2009 12:00 am

Het iets moeilijker met LED's dan met een TL-lamp, want LED's hebben een sterke bundel. Het heeft inderdaad in Elektor gestaan, september 2006. Daar zie je ook hoe je de afstand moet berekenen tussen de LED's.

Toen ik de foto van de scanner zag dacht ik knap gezien, meteen voor een oud apparaat een andere toepassing bedenken. Ik meteen mijn grote ouwe scanner gaan zoeken die een kapotte USB verbinding had... (bestaat er ook zo'n vloek smilie met doodshoofd en andere kreten ?). Heb ik dus bij de vorige opruimbeurt naar het containerpark gebracht.
Weer een wijze les, niet te rap iets weggooien.

Aan moderator Arjen; kan je er eens voor pleiten om een apart item in het forum te plaatsen over printen maken. Immers er is hier al vaker over gediscussieerd en op die manier is de oude informatie verzameld en meteen ter beschikking.
stafvg

Postby arjen h. » Wed Mar 04, 2009 12:00 am

StafVGAan moderator Arjen; kan je er eens voor pleiten om een apart item in het forum te plaatsen over printen maken. Immers er is hier al vaker over gediscussieerd en op die manier is de oude informatie verzameld en meteen ter beschikking.

Het maken van printen wilde ik eigenlijk onder de nieuwe rubriek "Allerlei" schuiven, maar misschien is een "Actueel project" ook een idee daar printen maken altijd actueel is. Ik zal het er eens met Thijs over hebben. Bedankt voor het meedenken.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby jakenl » Wed Mar 04, 2009 12:00 am

Tadaaa!!

Nu wil ik 's gaan nadenken over een zelfbouw-etsbak.

Maar dat wordt wat lastiger... moet ik 's rustig over nadenken...'
jakenl

Postby stafvg » Wed Mar 04, 2009 12:00 am

Netjes !!

Zoals deze lichtbak eruit ziet, denk ik dat een etsbak in jou geval ook snel in elkaar gaat zitten.
Maar, tis maar een detail, kan die foam van de scanner tegen het UV licht ? Misschien een beschermende folie voorzien ?
stafvg

PreviousNext

Return to Componenten