Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Printen maken

Zoeken naar onderdelen voor Elektor-schakelingen

Postby petrus bitbyter » Mon Mar 02, 2009 12:00 am

JakenlHet zelf maken van printen is iets wat ik maar niet onder de knie kan krijgen.

Ik ken het probleem uit ervaring. Niettemin heb ik het onder de knie gekregen. Veel nuttige informatie vind je in:
How to make really really good homemade PCBs
in het Engels dus.

De ontwikkelaar die daarin beschreven wordt, gebruik ik al een tijdje met goed resultaat.

Als belichtingsbak gebruik ik tegenwoordig een oude A4 vlakbedscanner waar het scanmechanisme is uitgesloopt en een gezichtsbruiner ingebouwd. Alles bij elkaar voor minder dan €20,- op een rommelmarkt.

Een heel belangrijk punt is een goed, lichtdicht positief. Als dat niet goed genoeg is, merk je dat direct aan etsplekken op plaatsen waar je niet geëtst had willen hebben. Op het moment gebruik ik een laserprinter, speciaal calqueer papier en een nog specialere lak. Beide laatste waren indertijd te koop bij "Micro Design Aué" maar ik weet niet of dat bedrijf nog bestaat. Als alternatief heb ik ook wel eens gewone overheadsheets gebruikt. Die laten veel te veel licht door, maar als je er twee op elkaar legt, kom je in de buurt.

Etsen doe ik nog steeds met ijzerchloride, hoewel dat officieel niet meer te koop is.

Als je er niet uitkomt, wil ik best dat printje voor je etsen. Gewoon om een keer te helpen. Ik ben niet van plan een printfabriekje te beginnen.'
petrus bitbyter

Postby arjen h. » Mon Mar 02, 2009 12:00 am

buckfast_beekeeperedit: het prijs obstakel weggewerkt?

Dit is een goeie om te onthouden!!!
+1
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby stafvg » Mon Mar 02, 2009 12:00 am

Als we allemaal zelf onze printen gaan maken, gaan er een paar zonder werk vallen en vrees ik dat er ook een aantal gaan bij zijn die hun chemische rommel niet op de juiste wijze dumpen...
Het is wel leuk om te zien hoe een vraag naar "wie kan voor mij een print maken" tot een heleboel reactie kan leiden, alhoewel zijn vraag volgens mij al beantwoord is in de eerste reactie.
stafvg

Postby walbeek » Tue Mar 03, 2009 12:00 am

Hoi allemaal,

Ik liet mijn "protoprintjes" meestal maken bij Broeksma in Leeuwarden. Stuurde een uitdraai van de layout per post (even geleden) en kreeg de printjes met een weekje terug, geboord en vertint, niet doorgemetaliseerd.
Nu zul je de PDF wel kunnen mailen, maar ik gebruik deze service al een poosje niet meer.

Ik gebruik Layo1 voor mijn printontwerp, maximaal 200 pinnen voor de free versie. Een uitgebreide versie kost 600 euro, met 2 lagen. De multilayer is een stuk duurder.
Mijn printen komen tegenwoordig bijna allemaal van Eurocurcuits af. En die doen inmiddels ook prototypes.

Rinie
walbeek

Postby arjen h. » Tue Mar 03, 2009 12:00 am

StafVGAls we allemaal zelf onze printen gaan maken, gaan er een paar zonder werk vallen...
Dat zal wel meevallen, we hebben het hier over een paar hobbyisten.

StafVG... en vrees ik dat er ook een aantal gaan bij zijn die hun chemische rommel niet op de juiste wijze dumpen...
Netjes opruimen zou natuurlijk wel moeten... !

StafVGHet is wel leuk om te zien hoe een vraag naar "wie kan voor mij een print maken" tot een heleboel reactie kan leiden, alhoewel zijn vraag volgens mij al beantwoord is in de eerste reactie.
Zijn vraag mag dan inderdaad beantwoord zijn, maar daar verder op borduren moet kunnen. Het forum is er ook om kennis en ervaring uit te wisselen. Elektor zegt ook dat het een forum van/voor de gebruikers is...

Ontwerpen in Corel Draw gaat dan misschien nog, maar er zullen er maar tussen zitten die in Paint zitten te werken! Dankzij Theo hebben we een mooi (en goedkoop) alternatief voor het ontwerpen van printplaten gevonden...
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby buckfast_beekeeper » Tue Mar 03, 2009 12:00 am

WalbeekMijn printen komen tegenwoordig bijna allemaal van Eurocurcuits af.

Hallo Rinie,

Ik kan je eens aanraden om, mocht je het niog niet gedaan hebben, dit draadje eens te lezen. Vergelijk dan even de prijzen en doe er je voordeel mee. Niet dat je niet bij eurocircuits mag bestellen, maar elke euro is toch de moeite.

mvg

Theo'
buckfast_beekeeper

Postby stafvg » Tue Mar 03, 2009 12:00 am

Ik had het ook over die ander hobbyist die jij in begin vermelde..

En ik heb er niks op tegen dat nadat de vraag beantwoordt is er nog verder wordt geborduurd. Nee hoor, op deze manier komt het forum weer tot leven en hoor je inderdaad van anderen hoe zij iets doen.
En het onderwerp noemt dan ook "printen maken", dus laat de reacties maar komen.
Ik was alleen maar wat bezorgd over de afval. Alleen nadien realiseerde ik mij dat de reden waarom veel printfabrikanten naar die andere landen trekken misschien wel net om de reden van strenge wetgeving in verband met afval is.
Ik hoorde onlangs op het Elektor Event dat ze zelfs bij Elektor hun printen zelf niet meer maken om reden van vergunningen enz.
stafvg

Postby thijsbeckers » Tue Mar 03, 2009 12:00 am

StafVGIk hoorde onlangs op het Elektor Event dat ze zelfs bij Elektor hun printen zelf niet meer maken om reden van vergunningen enz.

Ja, en dat is heel erg jammer .
Officieel moet je daar een fatsoenlijke werkplek voor maken, giftige dampen en zo. Thuis snuif ik ook gewoon soldeerdamp...
thijsbeckers

Postby jakenl » Tue Mar 03, 2009 12:00 am

Poeh... ik heb heel wat losgemaakt, geloof ik...

Maar het ging mij er helemaal niet om om de gemakkelijkste weg te kiezen, hoor. Het is alleen dat ik er maar niet in slaag om een nette print te maken. Vaak zijn de sporen te dik of te dun of helemaal niet aanwezig. Het zal 'm wel in de belichting of etsmethode zitten maar zoals ik al zei: als je er een stuk of 4-5 printjes mee verziekt dan is het niet leuk meer.

Ik ben i.i.g. blij met evt. sugesties.
Ik print de layout vanuit een boek op overheadvellen met een inktjetprinter. Is dat dan het probleem want ik lees hier vaak laserprinter. Verder gebruik ik de normale ontwikkelaar van de electronicaboer en de ijzerchloridekorrels.
Een etsbak heb ik niet, ik doe het in een plastic bakje, ca 2,5 minuut.
De vloeistor middels een jampot in een steelpan met heet water om het op temperatuur te brengen maar ook dat gok ik.
Tenslotte gebruik ik een zonnebankhemel om te belichten, zo'n 25 cm vanaf de lampen en dan gemiddeld 5 minuten. Ook met langere en kortere tijden geprobeerd maar steeds een onbevredigend resultaat.

Dus alle info is welkom: gebruik ik de juiste ontwikkel/ets/belichtings middelen en tijden?
jakenl

Postby arjen h. » Tue Mar 03, 2009 12:00 am

JakenlPoeh... ik heb heel wat losgemaakt, geloof ik...
Dat valt wel mee... veel mensen weten hier wat vanaf en delen dat met ons... reuze interessant

Printen maken valt en staat met het hebben van een goede sheet!
Als ik jouw verhaal lees dan denk ik dat daar het grootste deel van het probleem zit.

Op een goede sheet, of het nu calc of een transparante sheets is, zijn de sporen lichtdicht. En dan bedoel ik ook DICHT! Als je de print gaat belichten mag er geen enkel straaltje UV door de printbanen komen. Zwart moet dus echt gitzwart zijn.

Lees dit verhaal eens, klik.
Hier moet je een stuk verder mee kunnen komen.'
arjen h.
Moderator

PreviousNext

Return to Componenten