Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

led driver

Zoeken naar onderdelen voor Elektor-schakelingen

Postby arjen h. » Sat Feb 28, 2009 12:00 am

ronwerZou het soms zijn dat IC-bakkers speciale series maken enkel maar voor de groothandel???

Ja, ik denk het wel.
Als je een miljoen IC's afneemt, willen ze vast wel iets klant specifieks voor je maken.

SchuelerLater hebben ze nog eens een 4515 gebruikt dat ietsje gecompliceerder was maar dan had je wel 16 ledjes....

Ja, deze bedoelde ik, uit de Elex van juni 1989.
Bestaande uit een 4093, 4029, 4515 en 16 leds.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby ronwer » Sun Mar 01, 2009 12:00 am

Dit is wel de meest eenvoudige oplossing inderdaad:

www.schematheek.net/images/schema/2%20KNIGHT1.GIF'
ronwer

Postby schueler » Sun Mar 01, 2009 12:00 am

De met de 4017...
Lijkt erg veel op die in de elex heeft gestaan en dus ook op mijn iets gezeten heeft....
Nostalgie!
Geen eeprom, uP of what so ever.

Ben
schueler

Postby petrus bitbyter » Mon Mar 02, 2009 12:00 am

ronwerDit is wel de meest eenvoudige oplossing inderdaad:

www.schematheek.net/images/schema/2%20KNIGHT1.GIF

Inderdaad, een heel eenvoudige oplossing en een heel slimme schakeling. Je kunt het op een regenachtige zaterdagmiddag in elkaar zetten. Als dit precies doet wat je wilt, moet je ook niet verder zoeken.

Toch had de eerste vraagsteller iets anders voor ogen. Hij was onder andere ook in continu branden en in een knipperfunctie geïnteresseerd. Meer functionaliteit zoals dat heet. Om dat te maken heb je toch wel een veel grotere schakeling of een microcontroler nodig. Een PIC12F629 bijvoorbeeld is met zijn acht pootjes in staat het klusje alleen te klaren.

Het voordeel is dat je dit ding kunt programmeren zodat je makkelijk een handvol effecten kunt inbouwen en dat ook nog met veel minder componenten.

Het nadeel is dat je het ding moet programmeren. Dat betekent extra kennis en vaardigheden die je jezelf niet op één regenachtige zaterdagmiddag eigen maakt. Daar moet je niet aan beginnen als je er geen plezier in hebt.'
petrus bitbyter

Postby miccim » Sat Mar 07, 2009 12:00 am

Super bedankt voor alle antwoorden.

Toch had de eerste vraagsteller iets anders voor ogen. Hij was onder andere ook in continu branden en in een knipperfunctie geïnteresseerd.

Begrijp ondertussen dat zoiets (1 enkele SMD-chip) als wat in mijn achterlicht van mijn fiets zit niet te vinden/realiseren is.
Knight rider leds blijven erg interessant. P.S. Er is nu zelfs een vernieuwde versie op TV!

Ben nu bezig om een en ander uit te proberen via mijn BoeBOT, dat gaat best gemakkelijk! Verschillende sequences zijn erg eenvoudig te proggen.
Wellicht toch maar eens de stap naar PIC's nemen, is heel veel mee te maken als ik zo eens rondsnuffel.
miccim

Previous

Return to Componenten