Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

led driver

Zoeken naar onderdelen voor Elektor-schakelingen

Postby miccim » Tue Feb 17, 2009 12:00 am

'k Ben opzoek naar een led driver voor 3 tot 5 rode ledjes.
Eigenlijk zoiets wat in een fietsachterlicht zit, als ik die openmaak zie ik slechts 1 ic volledig ingegoten een een soort van hars.
Dit ic kan je dmv een pulsgever in verschillende standen zetten (continu of knipperen of nightrider).
Waar kan ik zo 'n ic vinden?
miccim

Postby arjen h. » Wed Feb 18, 2009 12:00 am

Zo'n ic is denk ik niet zo los te koop. Wordt meestal op maat gemaakt...

Als je zoiets wilt hebben/maken dan kom je denk ik uit bij een (kleine) microcontroller (PIC, AVR, ...) waarvoor je dan een (klein) programma'tje moet schrijven. Hierop kun je leds aansluiten en een drukknop om het patroon te selecteren.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby petrus bitbyter » Wed Feb 18, 2009 12:00 am

Als je dat IC al zou kunnen bekomen, zou je er niet veel aan hebben. Dit soort IC's zit niet in een behuizing maar wordt als kale chip op de print geplakt. Voor het plaatsen en aansluiten zijn nogal speciale gereedschappen nodig. Als de chip eenmaal gemonteerd is, wordt dat zwarte spul eroverheen gedaan. Het ligt dan ook voor de hand dat deze dingen niet los te koop zullen zijn maar per reel van minstens 1000 stuks of zo.

Het lijkt er op dat de snelste en zelfs ook de goedkoopste manier het slopen van zo'n achterlicht is.

Een in mijn ogen veel betere manier is het zelf maken van zo'n chip met een microcontroler. Zelfs met de eenvoudigste die ik ken, de PIC10F200, kun je vrij eenvoudig drie leds aansturen. Alleen, dat vraagt wel een investering van een paar tientjes aan materiaal en veel, heel veel tijd als je nog niets van die dingen af weet.
petrus bitbyter

Postby miccim » Wed Feb 18, 2009 12:00 am

Dank voor jullie antwoorden, ben er weer veel wijzer van geworden.
Heb wel ideeen om eens met PIC's wat te gaan leren en uitproberen
miccim

Postby ronwer » Fri Feb 27, 2009 12:00 am

Probeer deze links eens:

http://www.bit-tech.net/modding/2002/06/22/knight_rider/2

http://www.chargerforumz.com/PHOTOPOST/showphoto.php/photo/3195

http://clarkson-uk.com/555-timer/projects/k-rider.html

http://www3.telus.net/chemelec/Projects/Knight/Knight.htm

http://www.escol.com.my/kits/ES-030.html
ronwer

Postby miccim » Sat Feb 28, 2009 12:00 am

Veel dank voor de links, er is een hoop over knight rider lights te vinden!

Mijn zoektocht begon om alles in 1 chipje (zonder andere componenten) te hebben zoals je in fietsachterlichten ziet.
miccim

Postby arjen h. » Sat Feb 28, 2009 12:00 am

Er heeft in de Elex ook een "Knight Rider" gestaan. Zal ergens in de jaren 80 geweest zijn. Ik zal hem op de Elex verzamel DVD eens opzoeken...

ronwerProbeer deze links eens:
Als je de url tags gebruikt dan kan er op de linkjes geklikt worden.

[ u r l = www.xxxxx.nl]deze tekst zie je dan in het blauw[ / url]
(maar dan de spaties in de tags weg laten)
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby ronwer » Sat Feb 28, 2009 12:00 am

OK, wist ik niet, maar inderdaad wel een stuk slimmer!
ronwer

Postby ronwer » Sat Feb 28, 2009 12:00 am

@miccim

Ik heb hetzelfde diverse keren geprobeerd, maar vrijwel altijd zonder succes. Jaren geleden toen verjaardagskaarten met ingebouwd muziekje populair werden, wou ik daarvoor een eigen toepassing maken. Eindeloos naar een IC gezocht...

Zou het soms zijn dat IC-bakkers speciale series maken enkel maar voor de groothandel???

Hoe dan ook, ben ik bang dat al zou je een IC vinden, dat indien je niet beschikt over een SMT-oven je er niets mee kunt beginnen. Ga er maar vanuit dat ze de allerkleinste SMT-behuizing gebruiken.

Succes!
ronwer

Postby schueler » Sat Feb 28, 2009 12:00 am

Arjen H.Er heeft in de Elex ook een "Knight Rider" gestaan. Zal ergens in de jaren 80 geweest zijn.

Dat is inderdaad in de jaren tachtig geweest....
Deze heb ik op mijn fiets gehad hahaha

Het was een 4017 en een paar diodes. Gewoon standaard componenten zonder poespas. Later hebben ze nog eens een 4515 gebruikt dat ietsje gecompliceerder was maar dan had je wel 16 ledjes....

Ben
schueler

Next

Return to Componenten