Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

RF12 vs RF12B: verschillende voedingsspanningen

Zoeken naar onderdelen voor Elektor-schakelingen

Postby ps » Mon Jan 19, 2009 12:00 am

Ze zijn wel op meer plaatsen te vinden (in nederland en duitsland), bijvoorbeeld hier: http://www.turtlecreations.nl/index.php?id=rfm12b. Ook Ulrich Radig heeft ze in zijn shop (voor een flink lagere prijs): http://www.ulrichradig.de/, en dan Shop',Bauteile->aktive->module.

Ik vond ook de forum link waar gemeld wordt dat de RFM12 discontinued zou zijn: http://www.circuitsonline.net/forum/view/68190. Ook daar trouwens de verwarring over wat Elektor nou precies beschreef en verkoopt. Er wordt ook gemeld dat de RFM12B betere RF performance zou hebben dan de RFM12, dat is natuurlijk wel weer fijn

Het lijkt er dus op dat we er maar mee moeten leren leven... De conversie lijkt niet zo lastig, maar als je meerdere slaves op de SPI bus wilt gebruiken moet je er wel voor zorgen dat de RFM12B uitgang (op de MISO lijn) geisoleerd wordt als de module niet geselecteerd is, voor het geval een andere slave daar 5V op wil zetten. Of zie ik dat verkeerd? Dus misschien iets met een transistor, of bus buffer of zo?
ps

Postby thijsbeckers » Mon Jan 19, 2009 12:00 am

PSIk heb Elektor een mailtje gestuurd om te vragen of de beschreven RFM12S ook leverbaar zou zijn. Ook heb ik ze voorgesteld om in ieder geval op de website in de shop te vermelden om welke module het precies gaat, zodat toekomstige bestellers niet voor dezelfde verrassing komen te staan.

Bedankt! Dat is natuurlijk slordig van ons... Excuses.
thijsbeckers

Postby arjen h. » Mon Jan 19, 2009 12:00 am

PSZe zijn wel op meer plaatsen te vinden (in nederland en duitsland), bijvoorbeeld hier: http://www.turtlecreations.nl/index.php?id=rfm12b. Ook Ulrich Radig heeft ze in zijn shop (voor een flink lagere prijs): http://www.ulrichradig.de/, en dan Shop',Bauteile->aktive->module.
Die van Ulrich is inderdaad een stuk goedkoper. Zijn er mensen in om een samen een aantal te bestellen? Scheelt weer portokosten.

PSIk vond ook de forum link waar gemeld wordt dat de RFM12 discontinued zou zijn: http://www.circuitsonline.net/forum/view/68190. Ook daar trouwens de verwarring over wat Elektor nou precies beschreef en verkoopt. Er wordt ook gemeld dat de RFM12B betere RF performance zou hebben dan de RFM12, dat is natuurlijk wel weer fijn
Ja, deze bedoelde ik...

PSHet lijkt er dus op dat we er maar mee moeten leren leven... De conversie lijkt niet zo lastig, maar als je meerdere slaves op de SPI bus wilt gebruiken moet je er wel voor zorgen dat de RFM12B uitgang (op de MISO lijn) geisoleerd wordt als de module niet geselecteerd is, voor het geval een andere slave daar 5V op wil zetten. Of zie ik dat verkeerd? Dus misschien iets met een transistor, of bus buffer of zo?
Zal inderdaad iets met een transistor of bus buffer moeten worden...
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby ps » Tue Jan 20, 2009 12:00 am

Arjen H.Die van Ulrich is inderdaad een stuk goedkoper. Zijn er mensen in om een samen een aantal te bestellen? Scheelt weer portokosten.

Mmm, ik heb er net 5 gekocht, dus voor ik die aan de praat heb moest ik er maar niet meer bijkopen...

Vlak voor ik van mijn werk wegging zag ik dat je een mooi plaatje had gepost met spanningsdelers, maar nu zie ik dat je het weer verwijderd hebt en buffers aanraadt. Ik neem aan dat je tot de conclusie kwam dat het niet goed zou werken?
Jammer, want dat was een simpele oplossing geweest. Ik heb wat zitten googlen, maar ik vind niet zo gauw een elegante oplossing die het ook met meerdere slaves blijft doen. Ook de MMC/SD interfaces die ik kan vinden gaan er allemaal van uit dat dat de enige slave is. Ik vraag me af of je dan eigenlijk al niet in de knoei komt met een ISP programmer als die 5V levels zou gebruiken...
Volgens de datasheets lijkt de DO (=MISO) pen van de RF12B in ieder geval echt geen hogere spanning dan Vdd+0.7 te mogen hebben.
ps

Postby arjen h. » Tue Jan 20, 2009 12:00 am

PSVlak voor ik van mijn werk wegging zag ik dat je een mooi plaatje had gepost met spanningsdelers, maar nu zie ik dat je het weer verwijderd hebt en buffers aanraadt. Ik neem aan dat je tot de conclusie kwam dat het niet goed zou werken?

Ja, ik dacht het hier ook met weerstandsdelers op te kunnen lossen, maar dat was te makkelijk gedacht...
Ik zal eens zien of ik een schema kan maken met een paar transistoren.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Als ik een (denk-)fout heb gemaakt, dan graag laten weten...

Edit;
Schema aangepast, weerstand verwijderd.
Attachments
untitled2.JPG
arjen h.
Moderator

Hee Arjen,

Dat ziet er op het eerste gezicht goed uit. Ik denk dat 1 van beide 10k pull-ups moet verdwijnen in de wired-OR, want anders staan ze maar parallel. Als dit werkt heb je wat moois gemaakt, want in zo'n beetje alle forums die ik gevonden heb wordt het probleem of niet opgelost, of met gebruikmaking van minstens 2 buffer-IC's.

Ik neem aan dat de bandbreedte van deze schakeling misschien iets lager uit zal vallen dan met bus-buffers, maar hoge snelheid was niet mijn vereiste.

Reuze bedankt voor je inspanning!

Paul
ps

PSIk denk dat 1 van beide 10k pull-ups moet verdwijnen in de wired-OR, want anders staan ze maar parallel.

Je hebt gelijk.

Als je een en ander gaat uitproberen, laat dan even weten of het werkt!

Edit;
Bandbreedte zal afhangen van de snelheid van de torren. Misschien dat iemand met wat meer kennis over transistoren een suggestie kan doen voor het te gebruiken type...
arjen h.
Moderator

Natuurlijk! Het kan wel even duren, ik moet de zaak opbouwen en dan de software schrijven voor de RF12B. En dat allemaal in de vrije tijd Nogmaals reuze bedankt voor alle hulp!
ps

Postby arjen h. » Wed Feb 25, 2009 12:00 am

Vorige week 2 DIP exemplaren bij Radig besteld (samen met wat ander spul voor PIC over Ethernet). Doosje met het bestelde gisteren netjes ontvangen. De DIP afstand van de RFM-12B is alleen 2 mm en niet de standaard 2,54 mm. Naast de lagere voedingsspanning dus ook iets om rekening mee te houden bij het ontwerpen van een print of gebruik op een breadboard.

(ik weet nog niet wanneer ik er aan toe kom om een proefje te doen).
arjen h.
Moderator

PreviousNext

Return to Componenten