Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

RF12 vs RF12B: verschillende voedingsspanningen

Zoeken naar onderdelen voor Elektor-schakelingen

Postby ps » Sun Jan 18, 2009 12:00 am

Ik kreeg net mijn bij Elektor bestelde RF12 modules (zie artikel "Radioverbinding voor microcontrollers/De vonk is overgeslagen! (071125-71)") binnen.
Wat me opviel is dat het artikel consequent praat over de RFM12, en onder het kopje "Gegevens van de modules" wordt gemeld dat de voedingsspanning 2.2 tot 5.4 volt mag bedragen, in overeenstemming met de datasheet van de RF(M)12.

Echter, de foto's in het artikel en op de omslag tonen de RFM12B(S) module, en dat is ook de module die ik geleverd heb gekregen. De 'B' toevoeging betekent echter dat de voedingsspanning van de module slechts 2.2 tot 3.8 volt mag zijn.

Ik wil deze modules gaan gebruiken met een bestaand AVR bordje dat al van een 5V voeding is voorzien. Dit betekent dus dat ik de RF12B module niet meer direct vanuit het bordje kan voeden, maar dat ik een 3V voeding moet afleiden. Heel vervelend dus dat Elektor niet levert wat ze specificeren...

Is iemand al tegen dit probleem aangelopen, en zo ja: hoe heb je dit opgelost?
Wat is de eenvoudigste (en toch goede) manier om een 3V voeding af te leiden uit de beschikbare 5V?

Alvast bedankt voor de hulp!
ps

Postby stafvg » Sun Jan 18, 2009 12:00 am

Je zou een paar diodes in serie kunnen zetten, bv 3 diode in serie geeft je ongeveer een spanningsval van 3x0,7 = 2,1V. Of je kan een 78L3.3 spanningsregelaar gaan gebruiken.
Deze
http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/2145.pdf
heeft een dropout voltage van 1,7V dus voor een 3,3V kan je een ingangsspannings van 5V gebruiken. Vergeet niet de voorgeschreven condensators te gebruiken.
stafvg

Bedankt voor je snelle antwoord! Ik ga eens stoeien met de 78L33.
ps

Postby schueler » Sun Jan 18, 2009 12:00 am

Ook zal er rekening gehouden moeten worden met de I/O.
De TTL signalen vanuit de RF12 module zal het probleem niet zijn omdat het AVR bord hier wel mee overweg kan. Andersom is dit wel een probleem. Ik denk dat de RF12 module niet goed tegen 5V signalen kan en dienen dan ook via een weerstandsdeler aangeboden te worden.

Een weerstand van 1k8 en 3k3 zou voldoende moeten zijn.

Ben
schueler

Dat is een goede tip, bedankt! Ik had daar zo snel nog niet aan gedacht. Op deze manier zijn er ineens een hoop extra componenten nodig.
Wel een beetje teleurstellend van Elektor dat ze zomaar iets anders leveren dan beschreven...
ps

Postby stafvg » Sun Jan 18, 2009 12:00 am

Het kan inderdaad frustrerend zijn dat het niet altijd is zoals je het verwacht. Nu volgens mij beseffen ze het bij elektor soms zelfs niet dat sommige gegevens niet altijd overeenstemmen met wat ze schrijven/leveren/...
Soit, een voordeel is nu wel dat je je kennis van elektronica weer iets ruimer hebt gemaakt en dan toch weer dankzij het forum van diezelfde Elektor.
Nog veel plezier met het stoeien...
stafvg

Postby arjen h. » Sun Jan 18, 2009 12:00 am

Zelfde principe als bij het aansluiten van een SD kaartje op een microcontroller. Ook hier is 3,3 volt voedingsspanning nodig en moeten signaalspanningen van 5 naar 3,3 volt omlaag gebracht worden.

Ik vind het ook erg slordig dat Elektor de RF12 levert terwijl ze het in het artikel over de RF12M hebben.

Edit:
Tijdens het googlen een poosje terug meende ik ergens op een forum gelezen te hebben dat de genoemde modules discontinued zouden zijn. Oftewel op=op. Weet iemand hier meer van?
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

De verwarring over alle type-aanduidingen en varianten is groot.
Dit is wat ik uit de datasheets op www.hoperf.com opmaak:

RF12 - Beschrijft de elektrische en logische eigenschappen
RFM12 - Beschrijft de fysieke uitvoering van de module (met kristal of oscillator, vormfactor)

De naam van de module kan gevolgd vorden door een aantal letters:
B : voedingsspanning 2.2-3.8V. Het ontbreken van een B betekent 2.2-5V.
S: SMD uitvoering
D: DIP uitvoering (geschikt voor een connector met standaard penafstand)

De door Elektor geleverde RFM12BS is dus een SMD module geschikt voor 2.2 tot 3.8 volt.
De RFM12S is dezelfde, maar dan voor 2.2 tot 5V.
Ideaal voor een experimenteeropstelling zou de RFM12D zijn: 2.2-5V, met gaatjesbordafstanden voor de pennen.'
ps

Arjen H.
Tijdens het googlen een poosje terug meende ik ergens op een forum gelezen te hebben dat de genoemde modules discontinued zouden zijn. Oftewel op=op. Weet iemand hier meer van?

Ik heb ze ongeveer 2 weken geleden besteld en gisteren ontvangen. Ik heb niks gelezen dat ze niet meer leverbaar zouden zijn.

Ik heb Elektor een mailtje gestuurd om te vragen of de beschreven RFM12S ook leverbaar zou zijn. Ook heb ik ze voorgesteld om in ieder geval op de website in de shop te vermelden om welke module het precies gaat, zodat toekomstige bestellers niet voor dezelfde verrassing komen te staan.
ps

Postby arjen h. » Sun Jan 18, 2009 12:00 am

Is Elektor de enige die ze kan leveren?
Heeft iemand al geprobeerd via de site van Hoperf samples te bestellen (worden hier kosten voor gerekend)?
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Next

Return to Componenten