Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Vliegwiel generator

Zoeken naar onderdelen voor Elektor-schakelingen

Postby stafvg » Fri Nov 14, 2008 12:00 am

De laatste tijd komen er van die LED-zaklampen op de markt die door middel van een knijpbeweging opgeladen worden. Binnenin zie je dan een generatortje zitten met een vliegwiel. Ik ben nu al even op zoek op het internet naar dit 'mechanische vliegwiel generator' maar vind daar eigenlijk niet veel informatie, lees leverancier van.
Heeft iemand hier misschien een idee waar ik dergelijke generatortjes kan vinden ?
stafvg

Postby daandc » Fri Nov 14, 2008 12:00 am

Hoi het principe is volgens mij afgekeken van een ouderwetse knijpkat. ( was een zaklamp van vroeger)
Mischien heeft iemand nog zo n ding op zolder liggen heb je een kant en klare generator . grt daan
daandc

Postby msilvius » Sat Nov 15, 2008 12:00 am

Gewoon regelmatig bij de bouwmarkt binnenlopen.
Daar vind je vaak in de aanbiedingen bak van die LED lampen die je moet opwinden.
Das inderdaad een verbeterde versie van de bekende knijpkat, met dien verstande dat ze tegenwoordig veel efficiënter zijn.
msilvius

Postby petrus bitbyter » Sat Nov 15, 2008 12:00 am

Google gewoon op "knijpkat" en je krijgt meer hits dan je verwerken kunt. Als je alleen de dynamo hebben wilt, zoek je een niet te dure uit om te slopen. Losse dynamo's zul je naar mijn idee niet snel vinden, tenzij je er een paar duizend of zo wilt bestellen. Maar misschien als je toch alle Google hits afwerkt...
petrus bitbyter

Postby stafvg » Sun Nov 16, 2008 12:00 am

Toen ik verder aan het zoeken was naar deze generatortjes realiseerde ik me inderdaad dat ik misschien gewoon beter een paar van die lampjes kan kopen en ze dan te slopen want hier in een winkel zag ik onlangs dat deze eigenlijk minder dan € 1 kosten. Of misschien kan ik beter eens nadenken over een kleine gelijkstroommotor en hierop een vliegwiel monteren.
Ik zit met een idee om de beweging van deuren om te zetten naar elektriciteit. Dit kwam er na een bericht over een firma die een draaideur gebruikt om de inkomhal te verlichten met LED-verlichting. Dus dacht ik zo, dat moet dan toch ook met een deur lukken ? Ik ga er eens met een paar collega's over brainstormen.
stafvg

Postby msilvius » Sun Nov 16, 2008 12:00 am

Een draaideur is effectief om tocht tegen te gaan (je kunt er doorheen, maar hij is altijd dicht....)
Een normale deur is open of dicht.
Als ie 90 graden gedraaid is, staat ie wijd open, maar hij kan vaak wel verder.
Een draaideur moet je minstens 180 graden draaien, maar meestal zul je hem tijdens het passeren verder draaien.
Daar komt dan bij dat een draaideur typisch word toegepast wanneer er veel gebruik van die deur gemaakt word.
Dat maakt zo'n draaideur wel een stuk bruikbaarder voor zulke doelen.
Je moet ook even kijken of het heen en weer draaien van de deur ook goed gaat met je mechanisme.
Overigens: heb je al eens gekeken hoe een deurdranger (zo'n automaat die de deur weer sluit) werkt, en of je dat mechanisme ook kunt gebruiken ?

Ik zag net in de folder van de gamma, zo'n lamp staan voor € 5,- .
msilvius

Postby thijsbeckers » Mon Nov 17, 2008 12:00 am

StafVGIk zit met een idee om de beweging van deuren om te zetten naar elektriciteit.

Hoi Staf,

Als je iets werkbaars hebt, in Juni volgend jaar hebben we een 'groen' nummer. Het idee is alternatieve energie en dergelijke. Jouw idee past er perfect tussen .
thijsbeckers

Postby stafvg » Mon Nov 17, 2008 12:00 am

Nu een draaideur is inderdaad eigenlijk een meer logischer middel om te koppelen met een generator maar ja dat bestaat al dus dacht ik waarom niet met een gewone deur.
Ik kan gelukkig bij een aantal collega's terecht die over zo'n dingen maar al te graag meedenken en ze zitten in het gebied elektriciteit, mechanica en electronica dus dat zit al goed. Alleen daarstraks al met een collega hierover gesproken en hoewel hij meteen interesse heeft om dit mee te bekijken zag hij ook al een paar serieuze mechanische uitdagingen.

Helaas hebben we hiervoor niet iedere dag tijd om aan te werken maar we gaan toch eens proberen en zien hoever we geraken, ik hoop dat we een prototype hebben voor Juni.
stafvg

Return to Componenten