Welk IC of schakeling?

Zoeken naar onderdelen voor Elektor-schakelingen

Welk IC of schakeling?

Postby EvanderL » Wed Sep 30, 2015 3:18 pm

Hallo All,

Ik heb een vraag over welk component te gebruiken. Ik ben bezig een 8x relays kaart te maken met rs232 besturing en een PIC. Het aansturen van de relays doe ik met een 74HC238N decoder. nu wil ik de Relays die aan de beurt zijn geweest weergeven met brandende LED's. Dit betekend dat ik meerdere pinnen hoog moet kunnen houden om meerder LEDS te laten branden. Ik gebruik het liefst zo min mogelijk pinnen van de PIC. bestaat er een IC hiervoor? zo ja welke? of misschien is een andere schakeling gebruikelijk.

Bedankt!
Evander
EvanderL

Re: Welk IC of schakeling?

Postby petrus bitbyter » Wed Sep 30, 2015 9:49 pm

Hallo E,

Die 74HC238N is een prima IC maar minder geschikt voor het aansturen van relais of LEDS. Als je hem toepast, heb je vier uitgangen van de PIC nodig en dan nog kun je maar één relais tegelijk aansturen. Je kunt ook met drie uitgangen toe maar dan blijft er altijd één relais aan staan.

Er zijn verscheidene betere oplossingen waarvan ik er hier één noem. Dat is het schuifregister 74HC595. Daarbij heb je maar drie PIC-uitgangen nodig namelijk één voor de data, één voor de klok en één voor het opslaan van de data in de buffer.

Je kunt een tweede 74HC595 gebruiken voor het aansturen van de LEDS. Je hebt dan alleen een extra kloklijn nodig. Voor data en opslag kun je dezelfde uitgangen gebruiken als voor het eerste schuifregister.

De uitgangen van deze 74HCxxx chips kunnen genoeg stroom leveren om een LED te laten branden, zo'n 20mA. Voor de meeste relais zal dat niet genoeg zijn.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby EvanderL » Thu Oct 01, 2015 9:49 am

Hallo Petrus,

Hartelijk bedankt voor je advies! Je hebt me nu inderdaad op andere gedachte gebracht.
Het is idd zo dat maar een relays tegelijk aangestuurd hoeft te worden dus de 238N is ok, maar ik hou graag de twee IC's gelijk.
Voor het aansturen van de relays gebruik ik een 2N7002 MOSFET.

Nogmaals bedankt!
Evander
EvanderL

Postby msilvius » Fri Oct 02, 2015 8:31 pm

Je kunt ook 2 74HC595's in serie zetten en de data in een keer doorklokken.
Dan hoef je geen extra kloklijn te gebruiken, maar moet je wel 16 bits uitsturen.
msilvius

Postby EvanderL » Sat Oct 03, 2015 4:02 pm

Nogmaal bedankt voor de hulp guys!. Denk er nu over om de TPIC6B595 te gebruiken, en idd twee in serie.
de laatste genoemd kan tp 150mA sturen en heeft standard diodes voor tegenstroom. De relays gebruiken minder dan de 150mA dus moet lukken.
Nogmaals bedankt en ik post het resultaat wel tzt.
GRoeten!
EvanderL

Return to Componenten