Het probleem is bekend en ik heb er al vaker over geschreven. Zie hieronder. Het zou leuk zijn als Elektuur zelf de bijzondere onderdelen zou verkopen, maar ik vrees dat ook hier de kosten-baten analyse te negatief uitpakt.
'Frustratie RS-Online'
Schueler...
Per 1 april 2011 hanteert RS-Online de regels zoals op de website al vermeldt stond.
...
Zojuist nog even op de website van RS-Online wezen kijken maar als er al informatie over levering aan particulieren op staat, is die tamelijk goed verstopt. Het enige dat met enige moeite boven tafel kwam is dat de catalogus niet naar particulieren verstuurd wordt.
In het verleden heb ik wel eens particulier bij RS besteld en dat gaf toen geen problemen.
Ik heb er wel eens aan gedacht om een service voor particulieren op te zetten om componenten (door) te verkopen van groothandels die niet aan particulieren leveren. Het vervelende is dat de prijs dan twee keer zo hoog wordt als in de catalogus staat. De koper denkt dan al snel dat je er steenrijk van wordt maar het tegendeel is waar. Als je de BTW, de verzendkosten (2x) de tijd en de risico's gaat becijferen mag je het loven als je kiet speelt. Hoewel ik nog best wat idealisme op kan brengen, gaat dat nu ook weer niet zo ver dat ik medeliefhebbers ga subsidiëren.
petrus bitbyter
'Zoek CAT4016Y-T2 voor Elektronische kaars met LED’s'.
SchuelerIk heb toevallig bij ElektorLive!2011 met iemand van Elektor gesproken en aangekaart dat componenten voor hobbyisten steeds moeilijker verkrijgbaar zijn.
...
Ben
Het is niet zozeer de verkrijgbaarheid als wel de prijs die het probleem vormt. Een enkele chip van €2,50 in de catalogus komt al snel op €25,- eer je hem in huis hebt. Het begint al dat de catalogusprijs vaak ex BTW is. Dan is er dikwijls een minimum orderbedrag. Vervolgens komen er dan order- en/of verzendkosten bij.
Ik heb al meer dan eens gekeken of daar wat aan te doen is maar dat valt enorm tegen. Als je tien liefhebbers hebt, kun je tien chips bestellen voor laten we zeggen €50,-. Als je daar dan €5,- per stuk op moet leggen voor de BTW, de kosten van verpakken, verzenden en de risico's, moet je €10,- per stuk vragen en dan heb je nauwelijks iets verdiend. Als er ook maar één zijn bestelling annuleert, lijd je al verlies terwijl veel van je "klanten" het gevoel hebben dat je er stilletjes schatrijk van wordt.
In het verleden wilde DIL nog wel eens "Elektuurlijke" onderdelen in huis halen. Die zitten met een vergelijkbaar probleem. Als ze er twintig in huis halen en ze verkopen er maar achttien, ligt de winst jaren ergens in een laatje. Daar kan de schoorsteen nu eenmaal niet van roken.
Natuurlijk, ik kan in principe elk onderdeel bestellen. Het enige dat ik kan garanderen is dat het duur wordt. Dat het vrijwel zeker meer gaat kosten dan je bereid bent er voor te betalen.
petrus bitbyter