ic-voet voor DOGM162W-A

Zoeken naar onderdelen voor Elektor-schakelingen

Postby dkoole » Sat Apr 14, 2012 12:00 am

Hallo, ik ben dit weerstation aan het bouwen: http://www.elektor.nl/100888 . Nu heb ik daarvoor dit ic voet besteld voor het lcd scherm DOGM162WA: Buslijst 1x20 deelb.verg. RM2,54

Alleen zijn de pinnen van het lcd scherm zo dun dat ik het ic voetje nog wat ruim vind zitten en ik het niet durf om hem met dit voetje te monteren. Weet iemand of dat er speciale ic-voetjes zijn voor dit type lcd scherm, of wat voor dit scherm een veel gebruikt ic-voetje is?

Alvast Bedankt

Dennis'
dkoole

Postby petrus bitbyter » Sun Apr 15, 2012 12:00 am

Zowel pennen als bussen zijn er in verschillende maten en dat is lang niet altijd goed gedocumenteerd. Zover ik weet, hebben IC-voeten met ronde pootjes, ook wel eens gedraaide pootjes genoemd, wel altijd dezelfde busmaat. Kijk eens of de pennen van je display in zo'n voetje goed passen. Zo ja, dan koop je een 20- of meer poots IC-voetje dat je aanpast. Zo niet, dan kun je uitwijken naar een goedkoop voetje. De dunnere pennen zullen daarin aanvankelijk wel passen en - hopelijk voldoende - klemmen. Nadeel van deze voetjes is dat IC's zich nogal eens uit zo'n voetje willen loswerken. Verder kun je ze niet te vaak gebruiken omdat de veerkracht na een paar keer insteken en uittrekken achteruit gaat.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby msilvius » Mon May 14, 2012 12:00 am

Aan de productfoto van de door jou geraadpleegde leverancier is niet te zien dat het hier een dergelijke gedraaide bus betreft.
Maar onder aan die pagina word je gewezen naar vergelijkbare producten waar anderen ook naar gekeken hebben.
Product met artikelnummer 741606 - 89 is er daar een van.
En dat is aan de foto te zien wel eentje met gedraaide (dus ronde) bussen.

Ga alsjeblieft niet solderen aan de connector van je display.
De kans dat je je display ermee kapot maakt is zowat groter dan dat je je doel ermee zult bereiken.
msilvius

Return to Componenten