condensator lek

Zoeken naar onderdelen voor Elektor-schakelingen

Postby norbert » Wed Jul 13, 2011 12:00 am

Ik heb hier nog een oude bass versterker die wel nog werkt maar enorm veel bromt ,zelfs met de geluidsknop volledig dicht.Bij het opendoen van de kast valt me op dat blijkbaar de grote condensator lekt(zie afbeeldingen),zou die de oorzaak kunnen zijn en is dit eenvoudig te vervangen ??,of moet ik het elders zoeken ??.

Norbert
Attachments
IMG-0003.2.JPG
IMG-0004.5.JPG
norbert

Postby thijsbeckers » Wed Jul 13, 2011 12:00 am

Ja, dat zou goed kunnen (maar het is niet gegarandeerd). Elco's die lekken kun je sowieso beter vervangen.
thijsbeckers

Postby jippie » Wed Jul 13, 2011 12:00 am

Ik vat even niet waar je op doelt bij de bovenste foto, maar dat neemt niet weg dat een elco zeker een veroorzaker van brom *kan* zijn. Als ik de opdruk goed lees is het een behuizing waar 3 elco's in zitten, hoe die precies bedraad zijn weet ik niet, maar ik heb ze vroeger wel eerder gezien. Als ik het goed zie gaat het om 500uF/40V (en dat waarschijnlijk 3 maal). Waarschijnlijk kom je nu op 470uF/40V of 63V uit en die dingen zijn heel veel kleiner van omvang dan het model wat jij hebt en ze kosten ... waarschijnlijk nog geen euro.
jippie

jippieAls ik het goed zie gaat het om 500uF/40V

Weet je het zeker? We hebben het hier over buizen, he? Ik zou eerder verwachten dat het 40uF/500V is...
thijsbeckers

Postby jippie » Wed Jul 13, 2011 12:00 am

Goed punt. Ik zeg: Voltmeter erop!
Goed beschouwd maakt de opdruk dan ook meer "sense".

Voor wat omvang betreft blijf ik wel bij mijn standpunt dat die dingen een stuk kleiner zijn dan vroeger. En een 500V elco kost misschien ook wat meer dan mijn aanvankelijk bod van een euro ...
jippie

Even nagevraagd aan een collega:
Het zijn 3 elco's in 1 behuizing. Als het goed is, zijn de figuurtjes (cirkel, vierkant, driehoek) bij de pootjes aan de onderkant terug te vinden. De elco heeft 4 aansluitingen:
- 40uF/500V
- 20uF/500V
- 30uF/500V
- gezamenlijke 'massa'

Dergelijke elco's werden vroeger vaak voor het stabiliseren van de voeding gebruikt.

Vervangen dus door 3 afzonderlijke elco's...
thijsbeckers

Postby stafvg » Wed Jul 13, 2011 12:00 am

Dit is een typisch probleem bij oude buizenradio's. Wanneer de afvlakcondensators uitgedroogd/versleten zijn gaan deze brommen.
Wanneer je het geheel 'origineel' wil houden dan kan je de huidige condensator leeg maken en hier in proberen de drie andere elco's er in te krijgen. Onlangs is het me nog gelukt met in één oude behuizing er 2 nieuwe in te krijgen, maar drie is misschien wat veel.
Staf
stafvg

Postby anneo » Wed Jul 13, 2011 12:00 am

Als ik zo dat chassis bekijk,nogal rommelig
Overal gaten,zelfs voor een afwezige buis,en die trafo zo scheef.
Waren wellicht daar twee gaten geschikt om m vast te zetten
Lijkt me dan ook heel niet onwaarschijnlijk dat die elko is gebruikt omdat ie er toevallig was en zitten er een paar gewoon aan elkaar.En of er echt 500V nodig is ?
Bedrading nazien en meten.Voor die bedrading kan een plaatje helpen,meten moet je,vrees ik,zelf doen
Anne
anneo

Postby norbert » Wed Jul 13, 2011 12:00 am

Dit is een toestel waar nog nooit aan gewerkt is en nog in originele staat zoals in de tijd aangekocht in de winkel,dit is dus een muziek basversterker om een bass gitaar aan te sluiten.
Het is een GEM electronics toestel type m.BASS.30
en van italiaanse makelij.
Meestal is het zo dat men een chassis maakt voor verschillende toestellen ,mogelijk werd er in de tijd ook een versterker gemaakt van dit merk met nog meer lampen in en met meer vermogen.
Oude lampen tv's zagen er in de tijd soms ook rommelig uit.
Norbert
norbert

Postby anneo » Wed Jul 13, 2011 12:00 am

Ja,die Italianen konden er wat van,als ik nog terugdenk aan bijv.Geloso,elkos in karton ipv alu ,in de kortste keren uitgedroogd.
Naast die lekke C zit een gat voor nog zoiets,zal dan wel dat er ook andere toestellen op dat chassis werden gezet.
Ook zie ik geen gelijkrichtbuis,zit er soms zon selenium gelijkrichter in? (plat alu doosje met twee soldeerlippen aan twee kanten)Die doet het dan waarschijnlijk ook niet goed meer.
Al 's wat gemeten ?
Anne'
anneo

Next

Return to Componenten