condensator lek

Zoeken naar onderdelen voor Elektor-schakelingen

Postby jippie » Wed Jul 13, 2011 12:00 am

Leuk om zo mijn voorzichtige begintijd in de elektronica eens op te halen door een onschuldige post van Norbert. Hoewel ik voornamelijk van het halfgeleidertijdperk ben, wordt ik van deze discussie toch weer op een aangename manier onrustig
jippie

Postby norbert » Wed Jul 13, 2011 12:00 am

De gelijkrichters(diodes) zitten op een printplaatje met daarop nog een deel andere onderdelen zoals transistors,elco's,weerstanden enz......
Ik vermoed toch dat deze diodes dienen voor de gelijkrichting van de voeding.
Ik heb nog niets gemeten maar zal dit vast nog wel eens doen ,het voornaamste is dat ie nog werkt en verder zie ik nog wel eens wat ik er aan vervang.

Zie foto's.
Norbert
Attachments
IMG-0011.2.JPG
norbert

Postby norbert » Thu Jul 14, 2011 12:00 am

Deze lijkt me toch duidelijk een beetje verjaard te zijn en is op sterven na dood,door de jaren is de waarde niet zo goed meer te lezen voor vervanging,wat denken jullie ,is dit 8 uF of zou het 0,8 uF te zijn ,er lijkt me daar toch een komma voor de 8 te staan ???.
Deze zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van de brom.

De 3 in 1 behuizing van de andere elco is ook gedemonteerd en het valt me op dat er onderaan geen gegevens staan over welke pin heeft nu welke waarde,de foto's geven jullie misschien wat meer informatie.

Norbert
Attachments
IMG-0020.1.JPG
IMG-0024.JPG
IMG-0019.1.JPG
norbert

Postby stafvg » Thu Jul 14, 2011 12:00 am

Die elco is inderdaad einde levensduurs. olgens mij is dit gewoon 8 uF, ik zou het sterk vinden dat hier een elco nodig zou zijn van xx,8 uF. Let wel op de spanning.

Bij de metalen condensator (veel kans dat hier ook het beste van af is) zie je normaal onder aan de soldeerpennen de overeenkomende symbolen staan. Dus driehoek, cirkel en, wat is het andere ?. Deze zijn in het metaal gedrukt.
Indien je het kan, best gewoon de capaciteit even nameten.
Lijkt me een heel dunne, dus denk ik niet dat je hier de orignele buis zult kunnen behouden en hier 3 andere, nieuwe elco's in kan steken.
Staf
stafvg

Postby norbert » Thu Jul 14, 2011 12:00 am

De symbolen zijn een cirkel,driehoek en een rechthoek ,deze tekens staan op de zijkant bedrukt.Onderaan aan de pinnen kan ik met alle wil van de wereld die symbolen niet vinden.

Wat het uit meten betreft van de elco's zou ik begod niet weten hoe ik dit zou kunnen doen ,mijn multimeter kan geen capaciteit meten .

Dat die metalen behuizing dun is,ik weet niet ,het is me nogthans een behoorlijk groot ding,diameter 35 mm,hoogte 75 mm ,gewicht 106 gr.
Ik zal morgen eens navraag gaan doen bij de lokale dealer en zien of ik aan de onderdelen kan geraken.
Ik ga mijn bakje afsluiten en me te rusten leggen.
Norbert
norbert

Postby msilvius » Fri Jul 15, 2011 12:00 am

Ik ken dat met die symbolen nog van Philips tv's waar ook zulke meer-in-een elco's inzaten.
Daar waren de betreffende pootjes zelf voorzien van het symbool.
De foto ziet er hier ook uit alsof de pootjes bestaan uit een dikke punt, waaruit een draad komt.
Die draad zit niet in het midden van die punt.
Bij die Philips elco's stond in die punt het betreffende symbool gestanst.
Wellicht dat dat hier ook het geval is, en dat de symbolen door soldeertin niet leesbaar meer zijn.
msilvius

Postby thijsbeckers » Fri Jul 15, 2011 12:00 am

Ik zie toch redelijk duidelijk 2 symbooltjes op de pennetjes staan... (zie foto)

Wat betreft nameten: als hij stuk is, kun je meten wat je wil, maar dan ga je toch niet achter z'n originele waarde komen...
Attachments
IMG-0019.1--1-.JPG
thijsbeckers

Postby norbert » Fri Jul 15, 2011 12:00 am

Inderdaad thijs nu zie ik het ook ,,en zeker nu ik de lipjes nog wat meer opgekuist heb door alle tin te verwijderen,bedankt.Sorry maar mijn oogjes die zijn niet meer zo best.
Deze morgen heb ik door iemand laten uitmeten en op 1 van de pinnen was er niets te meten ,dus waarschijnlijk is er eentje van de 3 Elco's stuk.
Het is nu nog de kwestie om een vervanger te vinden.
Hiermee nog een vraagje :zou ik mij exact moeten houden aan de capaciteits waardes of kan dit eventueel wel iets hoger of lager zijn .
Die waardes met de nodige spanning zijn blijkbaar niet evident ??.
Efkens herhalen wat er op de behuizing staat :VL 500 voor alle 3 en dan 20 uF,30uF,40uF .

Nu een beetje buiten spelen want het is nu weer droog buiten.
Norbert
Attachments
IMG-0026.JPG
norbert

Postby petrus bitbyter » Fri Jul 15, 2011 12:00 am

Norbert
...
Het is een GEM electronics toestel type m.BASS.30
en van italiaanse makelij.
...
Norbert

GEM staat voor Galanti Electronic Music of zo iets, later omgedoopt naar General Music. Het apparaat is in gitaristen-kringen wel bekend. Technische informatie daarintegen is zo gauw nergens te vinden. Als ik zo eens naar de plaatjes kijk en me schema's van soortgelijke versterkers voor ogen haal, denk ik dat met een beetje geduld het schema wel uit te zoeken is. In elk geval voor wat de voeding en het buizendeel betreft. Ik zou de elco's zeker vervangen. Zelfs als ze nu nog niet stuk zijn, zijn ze dat binnenkort vast wel.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby norbert » Fri Jul 15, 2011 12:00 am

Bedankt Petrus voor de info.
Gezien ik zelf muziekant ben weet ik natuurlijk waarvoor deze versterker moet dienen en gediend heeft want ik heb die zelf nog gebruikt .Voor optredens heeft die wel wat weinig vermogen maar de lampen geven wel een speciale sound ,ondertussen speel ik reeds een 20 tal jaren op een transistor versterker van 130 W zo een 4 keer meer vermogen dan de GEM.
Ik zal zoveel mogelijk proberen onderdelen te vervangen zover ik ze terug kan vinden.
Zo heel oud is het toestel niet gezien er ook een aantal transistoren in zitten op een printplaat,het moet een toestel zijn van halfweg de jaren '70.
Norbert
norbert

PreviousNext

Return to Componenten