Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Potmeter en knoppen

Zoeken naar onderdelen voor Elektor-schakelingen

Postby walbeek » Sat Mar 27, 2010 12:00 am

Hoi allemaal,

Ik heb voor een projectje een potmeter nodig met een zwarte aluminium knop van 30mm. Die knoppen zijn er bij bv. RS of Farnell, maar zijn voor een as van 1/4", dus 6,35mm. Als ik er een potmeter bij zoek, dan heeft de as een lengte van 7/8", 22,23mm ongeveer. Dat is net te kort. Ik vindt echter nergens potmeters met een iets langere (bv. 1") as. Wel zijn er genoeg potmeters met een lange (metalen) as van 6mm. Heeft iemand nog een tip?

Rinie
walbeek

Postby daandc » Sat Mar 27, 2010 12:00 am

Rinie de enigste oplossing die ik zou weten is verlengen met rond staaf wat je dan zou kunnen koppelen met het binnenwerk van een kroonsteen .

Om zo de as te verlengen .

Of je zou de mogelijkheid moeten hebben om ergens een draaibank te mogen gebruiken .

Op deze manier kun je een verlengbus draaien .

Op deze manier hobby ik ook zat dingen voor elkaar met een beetje creativiteit kun je hoop bereiken .
daandc

Postby anneo » Sat Mar 27, 2010 12:00 am

Neem gewoon de potmeter met 6mm as.Uit een stuk blik knip je een strook zo breed als de knop diep is.Wikkel dat om de as en knip het teveel eraf en je heb een vulbusje.
Anne
anneo

Postby msilvius » Sat Mar 27, 2010 12:00 am

Probeer eerst eens of die knop niet per ongeluk toch blijkt te passen.
Kan zomaar zijn.

Wanneer je een langere as hebt, zaag die dan niet af, maar knip 'm af.
Hierdoor krijg je een vervorming die vermoedelijk wel groter is dan die 0,35 mm.
Die is dan weer redelijk eenvoudig te bewerken.

Snijd de as in met een scherp wegwerp mes.
Hierdoor ontstaan groeven, maar de randen daarvan zullen uitsteken.
Wie weet wel genoeg om grip in de knop te krijgen.
msilvius

Postby petrus bitbyter » Sun Mar 28, 2010 12:00 am

Conrad heeft onder andere kunststof verlengassen (183758) en asverbinders (183731). Deze laatste van metaal. Die assen zijn wel 6mm.

Weet je zeker dat de knop die je wilt hebben niet op een 6mm as vast te zetten is? Knoppen die je met een zogenaamd madeschroefje vastzet mogen toch geen probleem zijn. Als je een klemknop met zo'n dekseltje hebt, zou het kunnen dat hij door dat verschil van die .35mm niet voldoende klemt. Hoewel ik dat eerst zelf zou willen controleren. Eventueel is een 6mm as wel dikker te maken met een rolletje blik dat je uit een fris- of bierblikje knipt. (Zoals Anneo ook al schreef.) Dat blik is ongeveer .05mm dik dus je kunt behoorlijk precies werken.

De klemknoppen die ik heb liggen, klemmen allemaal (ook) op een 6mm as. Maar ik weet natuurlijk niet of dat ook opgaat voor de knop die jij op het oog hebt.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby walbeek » Sun Mar 28, 2010 12:00 am

Hoi allemaal, bedankt voor jullie reacties.
Het probleem met verlengbusjes is dat de as maar een paar mm te kort is, verlengen is dus erg lastig.
Een knop van 6,38 op een 6mm as lukt ook niet, de knop is rond 30mm en draait in een gat in de frontplaat van 31mm. Omdat de knop niet in het midden zit, hij wordt geklemt met een kraterpunt boutje, loopt deze aan.
Dat is ook meteen de reden waarom de as te kort is bij een 6,38mm as, de knop schuift niet volledig over de as en door de bevestiging (kraterpunt boutje) gaat de knop wat wringen.
Hierdoor dus iets scheef op de as en weer aanlopen als gevolg.
De enige echte oplossing lijkt dus een langere 6,38mm as of een 6mm knop in dezelfde uitvoering.
Rinie
walbeek

Return to Componenten