Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Component ter vervanging van warmtelement

Zoeken naar onderdelen voor Elektor-schakelingen

Postby component ter vervanging van verwarmingselement » Thu Mar 25, 2010 12:00 am

Hallo iedereen

ik ben bezig met het handmatig samenstellen en realiseren van een temperatuursregeling. Het betreft hier een zeer lokale regeling. De regeling moet de temperatuur kunnen regelen tussen kamertemperatuur en +85 graden. Nu kan ik echter geen standaardverwarmingselement gebruiken. Heeft iemand misschien een idee wat voor componenten ik kan inzetten als vervanger voor een standaard verwarmingselement. Of misschien nog beter, heeft iemand misschien een voorbeeld schema hiervan?

alvast bedankt
component ter vervanging van verwarmingselement

Postby petrus bitbyter » Thu Mar 25, 2010 12:00 am

Wat versta je onder een standaard verwarmingselement en waarom zou je dat niet kunnen gebruiken? In principe is alles wat een elektrische weerstand heeft een potentiële verwarmingsbron. Als je er maar genoeg stroom doorheenjaagt kun je het heetstoken tot het verbrandt.

Wat wil je eigenlijk opwarmen en hoe groot is het? Hoe snel moet het opgewarmd kunnen worden en om wat voor een materiaal gaat het? Dat is vooral van belang voor het vermogen dat je nodig hebt en dus voor wat de verwarming moet kunnen leveren. Wil je een regeling met een thermostaat maken of wil je het alleen maar met de hand in kunnen regelen?

Kortom, je zult wat meer duidelijkheid moeten geven voordat anderen zinnige antwoorden kunnen verstrekken.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Return to Componenten