Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Mini FM-ontvanger

Zoeken naar onderdelen voor Elektor-schakelingen

Postby stafvg » Thu Dec 10, 2009 12:00 am

Er wordt wel eens geklaagd over het verkrijgen van de componenten van Elektor ontwerpen en ik vrees dat ik er met dit projectje ook wat last van heb.

Ik wilde eens wat leuks maken met mijn groepje studenten van dit jaar en klopt wel dat ze robotjes leuk vinden maar muziek interesseert hen eigenlijk nog meer. Vandaar mijn keuze van het miniproject in Elektor 1/2009, klopt bijna een jaar geleden.

Alleen de componenten vastkrijgen. Het begint al met het meest belangrijke component het IC de TDA70211T (SMD). Blijkt dit IC al zo'n 10 jaar op de markt te zijn en helaas bekende leveranciers hebben hem niet meer in voorraad. Gelukkig heb ik ze nog voor een redelijke prijs in HongKong gevonden.

Een ander iets waar ik wat moeite heb bij mijn gekende leveranciers is het vinden van een geschikte draad voor het winden van een spoel.
Het zou een 0,5mm verzilverd koperdraad moeten zijn.
Helaas vind ik net die diameter niet maar wel 0,4mm of 0,6mm
Rolleke kost € 10,.. dus niet meteen om even te gaan experimenteren vandaar mijn vraag,
Gaat dit verschil in diameter hier veel effect hebben op mijn spoel.

Of waar kan ik dit type draad vinden.

Staf
stafvg

Postby thijsbeckers » Fri Dec 11, 2009 12:00 am

De TDA7021T is verkrijgbaar bij Reichelt.

Voor L1 kun je ook 0,4 of 0,6 mm gebruiken, geen probleem. Je kunt ook gewoon gelakt koperdraad gebruiken ipv de verzilverde koperdraad. Alleen zal de de ontvangst ietsje slechter zijn. Zilver zou beter zijn voor HF. Probeer het eens met gewoon koperdraad. Als het erg slecht uitvalt, kun je altijd nog ergens verzilverde draad halen.
thijsbeckers

Postby stafvg » Fri Dec 11, 2009 12:00 am

thijsbeckersDe TDA7021T is verkrijgbaar bij Reichelt.

Thijs, bedankt voor de info,

maar Reichelt... ik heb eens gekeken, inderdaad hebben ze daar dit IC, kost niet overdreven veel, rekenen wel wat kosten aan en voor export moet je voor minstens € 150 bestellen.
Wanneer ik dit IC bestel in HongKong betaal ik voor 50 stuks US$ 0,67 en betaal 8US$ verzendkosten, aangetekend verstuurd. Ik heb al meerdere keren daar besteld en dit is telkens zeer vlot verlopen.

Wat het koper betreft, als de dikte hier niet zoveel uitmaakt, gaan we meteen voor de zilvere draad, als dat dan toch de ontvangst ten goede komt...

Staf
stafvg

Postby thijsbeckers » Mon Dec 14, 2009 12:00 am

StafVGWanneer ik dit IC bestel in HongKong betaal ik voor 50 stuks US$ 0,67 en betaal 8US$ verzendkosten, aangetekend verstuurd.

Dat is niet te duur . Heb je ze alle 50 nodig? Of kunnen medeforummers eventueel bij jou terecht .
thijsbeckers

Postby buckfast_beekeeper » Mon Dec 14, 2009 12:00 am

StafVG
maar Reichelt... ik heb eens gekeken, inderdaad hebben ze daar dit IC, kost niet overdreven veel, rekenen wel wat kosten aan en voor export moet je voor minstens € 150 bestellen.
Wanneer ik dit IC bestel in HongKong betaal ik voor 50 stuks US$ 0,67 en betaal 8US$ verzendkosten, aangetekend verstuurd. Ik heb al meerdere keren daar besteld en dit is telkens zeer vlot verlopen.

Hallo Staf,

De bestelling in Duitsland kan ook zonder de grote minimum bestelling. Je kan gebruik maken van de huifkar.

Wil je met ons delen waar je besteld in het verre Oosten?

mvg

Theo'
buckfast_beekeeper

Postby stafvg » Mon Dec 14, 2009 12:00 am

Alle 50 heb ik ze niet meteen nodig, ik heb bv dit jaar 6 lln. Alleen door er meerdere te kopen krijg je uiteraard betere prijzen. Dit is zeker voor het printje. Koop ik er hier 50 van, heb ik 50 % korting. En dit is ook zo voor een aantal componenten.
Je steek er toch wel wat tijd in om dit allemaal uit te zoeken, maar zo kom je uiteindelijk aan ongeveer € 15 (niet helemaal precies want mijne Excell heeft kuren gekregen) voor het geheel en dat is dus bijna de prijs van één losse print.

Ik moet nu alleen nog de school kunnen overtuigen dat ze even deze 'investering' willen doen en dan zijn we toch een aantal jaren weer zoet, ondertussen zal Elektor weer wel eens iets nieuws uitgebracht hebben dat we kunnen gebruiken als projectje.

Maar zijn er inderdaad mensen geïniteresseerd in dit IC, ik kan er uiteraard altijd extra bestellen. Ik moet alleen eens informeren wat de regels zijn van de douane ivm invoer.

Staf
stafvg

Postby stafvg » Mon Dec 14, 2009 12:00 am

buckfast_beekeeper

De bestelling in Duitsland kan ook zonder de grote minimum bestelling. Je kan gebruik maken van de huifkar.

Wil je met ons delen waar je besteld in het verre Oosten?

mvg

Theo

Die huifkar kende ik nog niet, dat ga ik eens goed bekijken, want dat lijkt inderdaad zeer interessant.

Je mag uiteraard weten waar ik bestel in HongKong, dit is via www.utsource.net.
Zeer vriendelijke mensen, eerst een inquire aanvragen, nadien eenvoudig bestellen en betalen via PayPal en tot nu toe steeds goed verlopen en steeds kwalitatieve onderdelen gehad. Dit laatste weet ik omdat ik verscheidene componenten reeds heb gebruikt voor reparatie van DJ-materiaal (mengpanelen, versterkers, lichtsturingen ... ) en hiervan nog niets is teruggekomen.

Let op, ze zijn niet de goedkoopste in China, alleen nog eens, ik heb nog geen problemen gehad met hun onderdelen en hun leveringen.

Ze verstaan wel niet zo goed Engels, dus wil je met ze gaan communiceren, dat is moeilijk. Ik wilde zo eens een component dat zij niet in hun gamma hadden maar dat door een chinese fabrikant gemaakt werd, maar daar mijn minieme aantallen niet meer geïnteresseerd was. Ik dacht chinezen onder elkaar komen daar wel uit, alleen ik krijg de mens maar amper uitgelegd wat mijn bedoeling is... Dus houdt het bij wat ze aanbieden en dan geen probleem.

Staf'
stafvg

Return to Componenten