Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Afstemspoel

Zoeken naar onderdelen voor Elektor-schakelingen

Postby walbeek » Fri Nov 13, 2009 12:00 am

Hoi allemaal.

Ik ben op zoek naar een afstemspoel zoals op onderstaande foto. Die spoel met dat rode hulsje erom heen.
Weet iemand wat voor fabrikaat dit zou kunnen zijn? Ik kan er geen informatie over vinden.
Ik heb een LCR meter besteld inmiddels, om de waarde van dit ding te kunnen meten (zonder kern, ingedraaid, uitgedraaid)
En de ohmse weerstand meet dat ding ook.
Wat zou ik nog meer nodig hebben?
Ik kijk ook naar een eventuele vervanger, een ander model.

Een tweede vraag waar ik mee zit is dat kleine spoeltje wat er voor staat. Die heeft 21 windingen en één dikke draad erdoor.
Het is dus een soort trafo neem ik aan. Maar die zal ik wel zelf kunnen wikkelen. Weet iemand waar je goed ferriet kernen en zo kunt bestellen? Nu is het kernmateriaal van deze spoel wit. Ik weet dus niet of dat ferriet is.

Ik hoor graag van jullie.
Rinie
Attachments
Afstemspoel.JPG
walbeek

Postby petrus bitbyter » Fri Nov 13, 2009 12:00 am

Wat wordt er eigenlijk met die spoel afgestemd en in welk frequentiegebied? Dat maakt namelijk nogal wat uit als je de zelfinductie wilt meten. Verschillen meters willen dan nog wel eens heel verschillende waardes opleveren. Vooral bij spoelen met kernen want daar hebben soort en kwaliteit van het kernmateriaal een enorme invloed. Het beste is om de zelfinductie te meten met de frequentie waarbij hij gebruikt gaat worden. Zendamateurs gebruiken daar bij voorkeur een zogenaamde griddipmeter voor. Dat wil niet zeggen dat een LRC-meter nutteloos is. Je moet je alleen blijven realiseren dat je daarmee niet "de" zelfinductie van de spoel meet.

Zomaar een vervanger zal niet meevallen. Het beste kun je op zoek naar een spoellichaam van ongeveer gelijke afmetingen met een kern die geschikt is voor het frequentiegebied waarbij hij gebruikt moet worden. Daarop zoveel windingen aanbrengen dat oude en nieuwe spoel zonder kern dezelfde zelfinductie op je meter geven. Daarna kun je dan met kernen gaan meten en de meetresultaten vergelijken.

De kleur van ringkernen is van zichzelf meestal iets van donkergrijs. Dat geldt voor zowel ferriet- als voor poederijzerkernen. De felle kleurtjes zij een verf- en/of isolatielaag laag waarmee de verschillende soorten uit elkaar te houden zijn. Hierbij is vooral het frequentie gebied van belang. De spoel op het plaatje lijkt me een stroomtransformator. Door de dikke draad gaat een flinke wisselstroom waarmee in de andere wikkeling een spanninkje wordt opgewekt. Die spanning kan zonodig versterkt en gemeten worden of gebruikt in één of ander regelsysteem. Voordeel is de galvanische scheiding tussen die dikke en de rest. Om hem na te maken moet je dus een kern van dezelfde afmetingen zien te vinden die geschikt is voor het frequentiegebied waarin hij werken moet. Denk erom dat kernen van dezelfde kleur niet allemaal ook voor hetzelfde frequentiegebied geschikt behoeven te zijn. Niet alle fabrikanten hanteren dezelfde kleuren.

Onderdelenleveranciers hebben tegenwoordig dikwijls weing spoelmateriaal meer in huis. Eentje die dat wel heeft is Barend Hendriksen

petrus bitbyter'
petrus bitbyter

Postby anneo » Sat Nov 14, 2009 12:00 am

Hallo Rinie,
zo te zien, zou ik zeggen een stuk van een schakelende voeding
of iets van een oude KTV met thyristor lijnuitgang.
Vermoedelijk uit duitse hoek.
Kleine ringkernen voor frequenties zoals bij voedigen kun je in
(kapotte)spaarlampen vinden.
Mvg. Anne
anneo

Postby walbeek » Wed Nov 18, 2009 12:00 am

Hoi allemaal,

Dit printje is van een soort kaartleessysteem, geschikt om passieve kaarten te lezen. Dit zou gebeuren met 134,2 kHz.
Er gaan geen grote stromen door de print, het is meer een afstelprint voor een LC kring.

Het kleine spoeltje werkt volgens mij als trafo, 1:21 wnd.
Aan de kant van 21wnd zit een diode en een condensator.
Over de condencator kan een spanning gemeten worden voor het afstellen, tussen 1 en 10 volt DC.

De grote spoel is voor het afstemmen van de leeslus. Ook zitten er nog een aantal condensators op van 10nF en jumpers in serie hiermee. Met die jumpers zet je een of meer c´s parallel. De spanning op de meetpennen (1-10V) moet zo hoog mogelijk worden afgesteld.

Ik moet een vervanger maken voor iets dergelijks. Doorvoor heb ik een soortgelijke afstemspoel nodig. Vandaar de vraag.

Rinie
walbeek

Postby walbeek » Wed Nov 18, 2009 12:00 am

Nogmaals hoi, even wat meetresultaten erbij.

De grote afstemspoel:

Zonder kern, 0,6uH, R=0,0ohm
Met kern helemaal in, 1,8uH.
Testfrequentie is 200kHz.

De kleine 'trafo':
13,2uF / 0,0ohm bij 200kHz.

Rinie
walbeek

Postby petrus bitbyter » Wed Nov 18, 2009 12:00 am

Het gaat klaarblijkelijk om een laagfrequent RFID-lezer. Laagfrequent is hier 125-135kHz. Ik vermoed zo dat met de condensatoren een bepaalde frequentie in die band is te selecteren waarna de fijnafstemming met die spoel gebeurt. De componenten in de afstemkring behoeven niet bijzonder nauwkeurig te zijn maar wel stabiel. Dat wil zeggen dat ze niet (te veel) mogen verlopen onder invloed van temperatuurverschillen en veroudering.

De andere spoel zou wel eens een cruciale rol kunnen spelen in het leesproces. Hiermee is de stroom door de afgestemde kring te meten en het zijn de veranderingen in die stroom die voor de data-overdracht zorgen. Zie bijvoorbeeld het septembernummer van 2006 voor het principe.

Ergens zal er ook wel een antenne aan deze lezer gekoppeld moeten worden. Die spoel als antenne lijkt me niet voldoende.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby walbeek » Thu Nov 19, 2009 12:00 am

Hoi allemaal,

Er is inderdaad een antenne, een lus in het wegdek. Daar rijdt een voertuig overheen met de RFID-achtige kaart.
Na afstemmen (spoel verdraaien en condensators selecteren met jumpers, tot een zo goed mogelijke uitgansspanning bereikt is) wordt dit printje is een lasdoos gestopt en afgegoten met kunsthars. Weersinvloeden hebben dan niet veel invloed meer.

Ik zou misschien een ander soort spoelhuis kunnen gebruiken met een zelfinductie van 0,6µH zonder kern en 1,8µH met kern.
Ik weet (nog) niet wat voor een stroom door de antenne loopt.
Maar de huidige (rode) spoel is op het eerste gezicht 1,5mm2.
Behoorlijk dikke draad dus.

Rinie
walbeek

Postby anneo » Thu Nov 19, 2009 12:00 am

Dus geen voeding of tv lijnuitgang.Heeft er toch wel wat van,
een hf-vermogens gebeuren.
Die regeling van spoel en condensaoren is dan waarschijnlijk
om een zo goed mogelijke aanpassing aan de antenne te krijgen.
Van dat soort spoelen,regelbaar en dik draad,zaten er heel wat
in de convergentie-regeling van oude delta-buis KTV's.
Dat is een losse doos met een draad aan de tv om makkelijk
voor het scherm(ipv een spiegel)zittend te regelen.
Wie weet hier of daar op een rommelmarkt?
(waterloo plein, of is dat er niet meer)
Anne
anneo

Postby petrus bitbyter » Thu Nov 19, 2009 12:00 am

Die lus maakt met de spoel en de condensatoren deel uit van de afgestemde kring. Het is gemakkelijk voor te stellen dat de zelfinductie van de lus niet goed van te voren is te bepalen. Die hangt, behalve van de afmetingen, ook sterk af van de aard van het wegdek en van wat daar onder ligt. Vandaar dus die ruime afregelmogelijkheden.

De dikte van de draad heeft niet alleen te maken met de grootte van de stroom, maar ook en vooral met de ohmse verliezen. Om het veld groot genoeg te maken, heb je een redelijk grote stroom nodig. Die wekt het magnetische veld op waarmee de dataoverdracht plaats vindt. Hoe meer die kring door zijn eigen weerstand wordt gedempt, hoe ongevoeliger hij zal worden voor de demping die een passerend voertuig met zijn kaart veroorzaakt. Nogmaals en waarschijnlijk ten overvloede: Veranderingen in dat veld representeren de over te brengen gegevens.

Verdere acties van jouw kant hangen af van de bedoeling van je opdrachtgever. Moet je één of een paar van die kaarten maken of moet je er er veel maken of moet je voor onbepaalde tijd voor vervangers kunnen zorgen. In het eerste geval zijn een paar spoelen uit de dump of uit de junkbox misschien een oplossing. Hoewel geen professionele oplossing. Anders zul je met de beschikbare gegevens de potentiële leveranciers af moeten. In de laatste Elektuur heeft een hele waslijst van leveranciers gestaan. Belangrijke punten zijn dan prijs, levertijd en vooral beschikbaarheid op de langere termijn.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Return to Componenten