Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Snelle optocoupler

Zoeken naar onderdelen voor Elektor-schakelingen

Postby anneo » Sun Nov 15, 2009 12:00 am

Inderdaad, een diode kost niet veel,maar is er plaats?
Bij een loc bijv zal er niet veel plaats zijn vermoed ik.

De code die ik heb voorgesteld heeft geen last van omkeren van het signaal (kijkt alleen naar overgangen)

Ook nog even wijzen op een fout in de code,staat vermeld bij eigen schakeling voorstellen.

PS. bij aankoop is er soms de voorwaarde dat er niet aan "reverse enginering" mag gedaan worden(toch niet onwettig bezig?)

Anne
anneo

Postby buckfast_beekeeper » Sun Nov 15, 2009 12:00 am

Hier heb ik geen last van plaatsgebrek. Dit is voor toepassing in een wisseldedecoder, lichtseindecoder of decoder met toggel uitgangen voor scenery.

Bij een lokdecoder of rijtuigdecoder is een opto coupler minder aangewezen. Hij is ook een stuk groter dan bijvoorbeeld een BAV99 en de gebruikte spanning is alleen mogelijk vanuit de digitale baan. Galvanische scheiding is dus niet echt realiseerbaar.

Bij de andere decoders is het de bedoeling om digitale spanning en de verbruikersspanning van elkaar gescheiden zijn. 10A digitale spanning opwekken kost veel meer dan gewoon 10A~ bij 12V. Ook omdat je dan in de regel nog eens meer moet verstoken in weerstanden. Digitaal heb je een topspanning van ongeveer 18V à 20V. Er moet dus in vele gevallen 15V of meer in warmte opgaan. Bij 12V~ is dit al wat minder.

Willen ze "reverse enginering" uit de modelbouw halen, zullen ze alles effectief in hars moeten gieten. Wat ben je er trouwens mee dat je een volledige schakeling kan uittekenen als je de software voor de µC er niet kan uithalen.?

mvg

Theo
buckfast_beekeeper

Previous

Return to Componenten