Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Snelle optocoupler

Zoeken naar onderdelen voor Elektor-schakelingen

Postby buckfast_beekeeper » Wed Nov 11, 2009 12:00 am

Voor mijn trein decoders is een CNY17 eigenlijk een beetje te traag. Een commerciële decoder die ik heb, gebruikt een 6N137. Geschikt tot 10MBd. Het te decoderen signaal is ongeveer 115KBd. Nu geeft de 6N137 echter een geïnverteerd signaal af. Niet echt onoverkomelijk. Fraaier zou echter een gelijkwaardige opto coupler zijn met positieve logica. Om voor 1 signaal een inverter toe te voegen vind ik dan ook iets te veel van het goede.

mvg

Theo
buckfast_beekeeper

Postby schueler » Wed Nov 11, 2009 12:00 am

Je zou een transistor als inverter kunnen gebruiken. Maar wat waarschijnlijk ook kan is om de led anders aan te sluiten.
Als de led wordt aangestuurd door een push-pull kun je de led naar Vcc laten gaan en als je het wilt inverteren naar ground.

Ben
Attachments
6n137-active-low.JPG
6n137-active-high.JPG
schueler

Postby buckfast_beekeeper » Wed Nov 11, 2009 12:00 am

Hallo Ben,

Alvast bedankt voor het meedenken.

Daarom dat ik ook schreef "niet onoverkomelijk". De digitale spanning gaat van ongeveer -18V naar +18V. Het meest logisch lijkt me dat de led niet oplicht bij een laag niveau. Dat zou deze aansluiting geven.

Bij omgekeerde logica zou ik inderdaad volgend schema moeten gebruiken.

Vind ik gevoelsmatig minder correct.

Een andere manier zou natuurlijk ook kunnen zijn om de software "omgekeerd" te gaan schrijven. Natuurlijk wel wat meer werk.

Ik vroeg me dus gewoon af of er geen complementaire types zijn zoals een BC547 en BC557 bij elkaar horen.

Standaard zet ik er ook even een 1N4148 tussen omdat de reverse spanning van de ledjes zelden boven 6V uit komt. 18V is dan zeker niet binnen reverse specificatie.

mvg

Theo'
buckfast_beekeeper

Postby petrus bitbyter » Thu Nov 12, 2009 12:00 am

Gevoelsmatig is in dit geval gewoon fout. Een logisch signaal - en daar gaat het hier toch over - is "waar" of "onwaar" ofwel "true"of "false". Of je dat met een hoge of een lage spanning aangeeft is helemaal aan jezelf. Beide schakelingen zijn vanuit dat standpunt bezien even goed. Het is maar wat je nodig hebt of wat het beste uitkomt.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het nooit verschil maakt. Als een signaal "onveilig" betekent, kun je er maar beter voor zorgen dat "geen spanning" of "uit" met "onveilig" overeenkomt.

Uiteraard ontken ik niet dat men in de praktijk dikwijls gevoelsmatig "H" of "hoog" of "1" of "+5V" aan "true" koppelt. We spreken dan van "positieve logica." Maar "negatieve logica" is even geldig en er is geen enkele reden dat niet toe te passen als het beter uit komt.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby buckfast_beekeeper » Thu Nov 12, 2009 12:00 am

Hallo Petrus bitbyter,

Of negatieve logica fout is of goed, daar spreek ik me niet over uit. Feit is dat alle gelijkaardige schakelingen uitgaan van positieve logica. Ook alle software is qua timing geschreven met positieve logica in het achterhoofd. De commercïele decoder heb ik nog niet zo kritisch onder de loupe genomen.

Het meest logische is dan ook dat ik verder uitga van deze positieve logica.

BTW op het bedrijf dat ik werk bedienen we een tiental bruggen en vier sluizen van op afstand. Dit gebeurd uitsluitend via positieve logica. Ook de gebruikte PLC's gaan uitsluitend uit van positieve logica. Dit alles uitsluitend uit veiligheids overwegingen.

mvg

Theo
buckfast_beekeeper

Postby schueler » Thu Nov 12, 2009 12:00 am

Positieve en negatieve logica.....
Phoe.

Bij mij heet dat gewoon digitale techniek en is er niet veel verschil.

Veel drukknopjes worden aan masse gelegd en met een weerstand naar Vcc. Dus als er een '0' op de ingang komt is dat actief.
Eveneens voor leds. Veel leds worden gesourced naar massa.
Dat betekend dus als je een '0' op de uitgang zet de led gaat branden...

los van het feit dat veel chips werken met nCS ( Chip Select laag actief) , nPD ( Power Down laag actief ), etc.

Dus wat is nou hier het probleem?!?

Ben
schueler

Postby petrus bitbyter » Thu Nov 12, 2009 12:00 am

Phoe? Gewoon digitale techniek? Maar laat het nu net zo zijn dat elk boek over de beginselen van digitale techniek de begrippen "positieve logica" en "negatieve logica" behandelt. Zo ook het laatste Elektuur boek hierover van Vincent Himpe.

De voorbeelden die je aanhaalt onderstrepen ook mijn verhaal: "Er is geen probleem, tenzij je dat er zelf van maakt".

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby schueler » Thu Nov 12, 2009 12:00 am

uhm....

Ik zou mijn boeken daar nog eens op na moeten slaan ( erg lang geleden... ) hahaha

Ik ben gewoon opgegroeid met Karnaugh diagrammen

Ben
schueler

Postby anneo » Sat Nov 14, 2009 12:00 am

Beste imker,
als het je tegen de borst stuit om PAD1/PAD3 te verwisselen
draai dan D1 om en verwissel pin 2 EN 3 van de optocopler.
Maar eigenlijk wil ik even waarschuwen voor iets anders.
Er staan 2 diodes in serie en als ze sperren wordt de spanning in
verhouding van hun lekstoom verdeeld.Daardoor is het heel niet
zeker dat de 6V max niiet overschreden wordt.
Zet voor de zekerheid een diode antiparallel aan de LED.
Anne
anneo

Postby buckfast_beekeeper » Sat Nov 14, 2009 12:00 am

Hallo Anne,

Bedankt weer maar eens voor het meedenken. De nummering zal me echt wel worst wezen.

Ik ga alleszins deze week wat verder met het onderzoeken van de commerciële decoder die ik heb. Even zien hoe het daar opgelost is.

Met de diodes volgens deze configuratie heb ik alleszins nog geen problemen gehad. Een extra diode is natuurlijk ook de grote kost niet.

mvg

Theo
buckfast_beekeeper

Next

Return to Componenten