PC-Poorten onder Windows (Driver voor Windows 2000 Pro/XP ge

Programmeren voor elektronici

Postby idstefke » Thu May 31, 2007 12:00 am

Beste redactie

Ik heb nog niet lang het boek aangekocht van PC Poorten onder Windows van meten, regelen en besturen via de standaardpoorten en heb al eens paar schakelingen proberen te maken en dan die software geschreven en laten runnen op mijn Microsoft Windows 2000 Professional en een XP machine en heb correct de driver C:\WINNT\System32\ daar gekopieerd maar ik krijg steeds geen uitvoering van mijn code of GPF fouten

Ik denk dat die PORT.DLL totaal niet is gemaakt voor mijn OS ik vraag me af waarom denken ze eens niet verder dat er veel gebruikers bijna geen Windows 98 of 95 meer hebben maar de meesten toch draaien op Windows 2000 Professional of Windows

Mijn vraag naar jullie toe kunnen jullie aan de auteur vragen dat hij een versie compileerd om ook de Microsoft Windows 2000 Professional en XP gebruikers te vreden te stellen want anders is dat boek helemaal verloren en kan ik het maar beter weggooien

Ik ben momenteel voor deze die programmeren in IBASIC en PowerBASIC al deze software programmaatjes te herschijven maar ik hoop dat ik ze kan testen onder mijn system

Ik zou het heel op prijs stellen een versie te kunnen hebben wil er desnoods voor betalen voor mijn OS systeem

Met vriendelijke groeten
Stephane
idstefke

Postby thijsbeckers » Thu May 31, 2007 12:00 am

Beste Stephane
Het boek dat je hebt is al weer wat ouder (1999) en het was toentertijd helaas niet mogelijk de werking onder Windows XP te testen.
Je kunt wel kijken op de site van de auteur:

http://www.b-kainka.de/

of direct:

http://www.b-kainka.de/schnfaq.htm

Hij heeft enkele updates op zijn site gezet, zodat een en ander wat beter werkt.

Succes!

Thijs Beckers
redactie Elektuur NL
thijsbeckers

Postby wimnaegels » Thu May 31, 2007 12:00 am

Voor gewone poort access onder 2000 en XP (NT architectuur in het algemeen), kan deze link misschien helpen:

http://www.geocities.com/avt232/PortIO/Win2kNTPortIO.htm

Het is wel zo dat je de SW wel zelf moet aanpassen en hercompileren naar de andere IO procedurenamen in de dll.
wimnaegels

Postby soldeerboy » Thu May 31, 2007 12:00 am

Hallo allemaal,

Ik ben dus ook bezig met de COM poort, maar dan in combinatie met VisualBasic. (heb het boek Elektronica en Visual Basic) Ik heb de nieuwe port.dll van Kainka's website in windows\system32 gezet, (windowsxp) maar nog steeds weigert het programma IOtest te werken. Ook heb ik ports.bas (met verwijzingen naar die dll als ik het goed begrijp) geladen. Als foutmelding krijg ik dus "COM Interface Error" in VB, omdat deze de com1 en com2 niet kan benaderen. Wat kan hiervan de oorzaak zijn, en wat kan ik hier aan doen?

@WimNaegels: Wat bedoel je met:

Het is wel zo dat je de SW wel zelf moet aanpassen en hercompileren naar de andere IO procedurenamen in de dll.

Wat is SW?

Het zou trouwens wel gaaf zijn om een oude 386 met een alleen dos erop te implementeren voor dit soort zaken, dus elektronica aansturen met Basic (is toch voorloper op Visual Basic?) of Pascal ofzo. Dat ziet er dan lekker oud en klassiek uit. In combinatie met klikkende relaissen is dat natuurlijk hartstikke mooi. Lijkt me veel gaver dan op een windows XP pc.

Maargoed, alvast bedankt en groeten,
soldeerboy

Postby aertsl » Thu May 31, 2007 12:00 am

Yo,

In Visual Basic 6.0 zit een component MsComm control. Hiermee kan je ook de seriële poort mee aansturen en heb je die port.dll niet meer nodig.

Zie website:

http://www.ontrak.net/visual.htm

Groeten
aertsl

Postby aertsl » Thu May 31, 2007 12:00 am

Hey,

Ik heb ook al aan de hand gehad dat de seriële poort gedissabled was in de bios. Dan wordt het een beetje moeilijk om de seriële poort aan te sturen.

Groeten
aertsl

Postby newhouse » Sat Oct 11, 2008 12:00 am

Wel een beetje laat. Ik zie dat de laatste reactie van 2006 is.
Ik heb onder windowsXP een schakeling aan de praat gehad via de seriele poort. Dat was ook in 2005 of 2006, ik geloof zelfs vorig jaar nog. Ik gebruikte "io.dll" in de c:\windows\system32 directory. Nu heb ik onlangs het een en ander weer eens opgepakt en tot mijn verbazing werkt het niet meer. Ik kan met geen mogelijkheid de afzonderlijk pinnetjes van de seriele poort meer aansturen. Aanvankelijk dacht ik dat ik ze had opgeblazen, maar met een testprogrammaatje wat ik van internet geplukt heb werken ze wel. Bij dit programma wordt "PORT.DLL" gebruikt. Ik heb port.dll ook al geprobeerd, maar werkt ook niet. Ik denk zelf dat het komt omdat onlangs het operatingsysteem geupdated is naar service pack 3. Meer beveiligingen ingebouwd denk ik.
Als ik "PORT.DLL" gebruik dan geeft de compiler aan dat hij het entry point van PortOut niet kan vinden in PORT.DLL
Wie heeft er raad?
newhouse

Postby jfm.gielen » Thu Oct 23, 2008 12:00 am

Newhouse
Bij dit programma wordt "PORT.DLL" gebruikt. Ik heb port.dll ook al geprobeerd, maar werkt ook niet. Ik denk zelf dat het komt omdat onlangs het operatingsysteem geupdated is naar service pack 3. Meer beveiligingen ingebouwd denk ik.
Als ik "PORT.DLL" gebruik dan geeft de compiler aan dat hij het entry point van PortOut niet kan vinden in PORT.DLL
Wie heeft er raad?

in april 2003 heeft een seriele poort driver gestaan (serial.dll)
hier is een voorbeeld programma bij voor delphi
en de bron code van de dll
te downloaden onder nummer 020388-11

hier zijn ook de besturings pennen af te vragen cq aan/uit te zetten

dit werkt bij mij ook onder xp
zelf gebruik ik de dll niet
ik heb uit de dll die routines gekopieerd die ik wilde gebruiken
en in een eigen unit gezet

jfm
jfm.gielen

Postby steven33 » Mon Feb 16, 2009 12:00 am

Hallo,

Waar staat gans die implementatie van die serial.dll in code dus de werkelijke functies?

Met vriendelijke groet
Stefke
steven33

Postby arjen h. » Tue Feb 17, 2009 12:00 am

Broncode van dll's is meestal niet voor handen...
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Return to 2005-01 t/m 12 Delphi-cursus