Neue Z-Achse, Eigenanfertigung aus Kaufteilen

Fragen, Erfahrungen und Tipps – von Lesern für Leser

Postby miata005 » Tue Aug 03, 2010 12:00 am

Hallo Profiler Freunde,

erstmal danke für euer Lob das freut mich das der Umbau
euch gefällt.

@ Thieu

Yes i use the rails from THK the Type is 2SRS12MS + xxxLM
the "xxx" is the length who is needed. The rail is 1 mm higher
i have made a notch in the side bracket.
The spindles was changed with longer ones and the nut is adjustable
for a zero backslash, the diameter and the gradient are the same as
the original.
Yes i changed the steper motors, my first opinion was, the original
is not strong enougth but this is not rigth. There is a mistake in
the design at the power amplifier for the steper. The current is to
low ca. 0,8 Amps, it is easy to change see the part 4 in my description. At the Y-axis is the original steper and hey works fine.

@ Hannes

die Führungen hatte ich von Testgeräten unserer Firma, sie
sollten nach den Tests verschrottet werden. Mein Chef hat mir
erlaubt ein paar mit zu nehmen . Die Führungen halten laut
THK locker 50000 km ja richtig Kilometer. Im Fall des
Profilers eigentlich ewig. Der Preis liegt neu bei ca. 120 Euro
inklusive 2 Laufwagen.

@ Lukacs

du hast Recht eigentlich hätte ich gleich eine neue Maschine
bauen können, aber es sollte wenig bis gar nichts kosten und
mit der Größe des Originals bin ich voll zufrieden.
miata005
 
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Postby miata005 » Tue Aug 03, 2010 12:00 am

Hallo Profiler Freunde,

Profiler Tuning Teil 4

"Der Profiler braucht mehr Kraft"

Schon vor dem Umbau der X und Z-Achse war ich nicht sehr glücklich
mit den Motoren sie hatten zu wenig Kraft. Also besorgte ich mir
andere mit mehr Drehmoment, aber das Resultat enttäuschte es
war keine Besserung feststellbar.
Das die original Motoren selbst bei längerem Betrieb gerade mal Handwarm wurden wunderte mich auch. Bei diversen Messebesuchen waren solche Antriebe immer sehr warm manchmal sogar heiß und das bei den Herstellern von solchen Antrieben. Da sollte man annehmen die wissen was sie machen.
Im Internet besorgte ich mir dann das Datenblatt von der Endstufe
die Colinbus in der Steuerung verwendet. Nach intensivem Studium der Daten und vergleichen mit der Steuerung stellte ich
fest das Colinbus Vergleichsspannung nicht richtig dimensioniert hat. Es wird nur ca, 80 % des Stromes ausgenutzt in diesem Fall
kommen nur 0,8 Ampere beim Motor an (deswegen bleibt er
auch "Kalt"). Die Spannungsteiler für diese Vergleichsspannung
hat Colinbus aber etwas anders aufgebaut als es im Datenblatt
beschrieben ist. Außerdem alles in SMD da wollte ich nicht
manipulieren. Aber es gibt ja noch das andere Ende den Strom-Shunt der gibt die Spannung proportional mit der Stomstärke aus.
Im Datenblatt ist eine schöne Tabelle mit den verschiedenen Möglichkeiten den Shunt zu dimensionieren. Der vorletzte
Eintrag mit Ipk 1,5 A erschien mir am besten und lötete noch
einen Metallfilm Widerstand mit 1 Ohm parallel zu den vorhandenen SMD Widerständen.
Die ausgiebigen Tests über mehrere Stunden zeigten eine leicht größere Erwärmung der Motoren und eine wesentlich bessere Kraft. Ein angenehmer Nebeneffekt das säuselen und zwitschern
der Motoren im Stillstand ist völlig verschwunden, ebenso konnte
der Vorschub erhöht werden.

Viel Spass beim ausprobieren

Gruß Rainer
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[The extension bmp has been deactivated and can no longer be displayed.]

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miata005
 
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Postby thieu » Tue Aug 03, 2010 12:00 am

Hello,

I am searching for those thk's but haven't found it yet? .

Those spindles where have you found those? Or can you give the types of it?

I'm a bit confused, so you changed 2 resistors? Have you done it for all three axis?

Verry nice done! (Maybe some picture of the whole machine?)
thieu
 
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Postby miata005 » Sun Aug 08, 2010 12:00 am

@ Thieu

the THK's at
https://tech.thk.com/de/products/thk_cat_main.php?id=404

the spindles at
http://www.mixware.de/indexs.html

the resistors
i have not changed the original. i have put a additional resistor
so have 0,33 ohms and round about 1,3 Amps at the motor.
the picture is only one axis for example, you must made the
change at all 3 axis.
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Postby miata005 » Sun Dec 12, 2010 12:00 am

Hallo Profiler Freunde,

nach mehreren Anfragen habe ich beschlossen meine X-Achse
in der großen Bucht eBa... anzubieten.
Infos zu der Achse siehe mein Bericht "Profilertuning Teil 2".
Die Angebotsnummer ist 140489492766 oder einfach nach Elektor Profiler suchen.

Damit ein anderer Profiler auch genauer wird.

Frohe Weihnachten und ein gutes neues Jahr
Rainer
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de_IMG-0584.jpg
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Postby thieu » Sun Dec 12, 2010 12:00 am

No shipping to Belgium???

Do you also sell rails for the y-axis?

Thieu
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Postby miata005 » Mon Dec 13, 2010 12:00 am

@Thieu

no sorry i have no rails for sell.
Lock at this Number in eba... 160518227932 they sell
it, it was the same that i use.

regards
Rainer
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Postby ome kaftoeter » Thu Dec 23, 2010 12:00 am

When the rails are not upgraded but original is it than still a good idea to give the motors more power by placing the extra resistor?
Should this better be only done with an upgraded rails because the original ones will be wore out faster?
ome kaftoeter
 
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Postby miata005 » Sat Dec 25, 2010 12:00 am

@ome
The power for the motors is not important for the rails
original or not. The original rails are strong enought for
this little more power.
We talked here for 0,08 Nm this is only for a little bit more
speed by drive to the position, for milling the more power is
not important.
miata005
 
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Postby scp » Sun Dec 26, 2010 12:00 am

Hi Forum,

since we seem to have some english speaking audience I'll give some comments in English.

I have added the modification with 1Ohms Resistors in parallel to the current shunts to my (otherwise standard) profiler. The stepper motors now make a little louder noise when running - they sound stronger- , however the sizzling noise when stopped is still present (depending on the stepper position).

The biggest advantage I can report is that the steppers now move my profiler directly after power-on, which was not always the case before with the current low temperatures in the basement. Before the modification I had to wait some time after power-on and move especially the z-axis down and up repeatedly until it would move without tending to block now and then.

Frankly speaking, I have not made any investigation whether the power supply of the profiler driver board would support the 50% higher current. The function seems to be ok, but I don't know if we are touching some limits of the design.

For the moment I will stay with the modification anyway, hoping that the profiler will run reliably at low temperatures in my basement, and without the need to worry about the viscosity of the grease on the spindles.

Regards,
Paul
scp
 
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